Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Magnesiumtekort, een tikkende tijdbom?

32 reacties

Leo goes Paleo magnesiumZoals jullie weten zet ik sinds kort professionals (zie hier en hier) in het zonnetje, maar ook mineralen verdienen soms wat extra aandacht! Daarom wil ik het eens hebben over magnesium, misschien wel het meest ondergewaardeerde mineraal.

Magnesium speelt een rol bij meer dan 350 processen in ons lichaam. Het helpt onder andere onze botten en tandglazuur sterk te houden, is betrokken bij het goed functioneren van ons hart en het ontspant spieren. Het is te vinden in onze voeding, maar door verarming van de bodem (boeren spuiten tegenwoordig zelfs al magnesium bij op sommige gewassen voor een fatsoenlijke groei) is het gehalte aan magnesium in bijvoorbeeld groente en fruit niet meer zo hoog als oorspronkelijk en mede door raffinage van voeding krijgen wij er daarom minder of zelfs te weinig van binnen. Een magnesiumtekort komt tegenwoordig regelmatig voor. Veel vaker dan een overschot (wat eigenlijk alleen door oversupplementatie veroorzaakt wordt). Wist je trouwens dat een langdurig magnesiumtekort hartklachten kan veroorzaken?

Magnesium is de grote ontspanner

Magnesium ontspant je spieren (ook je hartspier) en is onmisbaar voor de aanmaak van hormonen en enzymen die op hun beurt weer onmisbaar zijn voor allerlei processen in ons lichaam. Waar calcium spieren verstijfd zorgt magnesium dus voor de ontspanning en daarom is het onder meer ook van belang voor een goede balans tussen calcium en magnesium te zorgen (in een verhouding 3:1, calcium:magnesium). Magnesium werkt in bepaalde gevallen ook pijn verlichtend, smeer wat magnesiumolie op de pijnlijke plek en de pijn neemt in veel gevallen af of verdwijnt zelfs. Het is ook een goede ontspanner voor het slapen gaan. Je zult merken dat wanneer je voor het naar bed gaan wat magnesiumolie op je buik smeert, je heerlijk zult slapen.

De schaduwkant van een tekort

Door een tekort aan magnesium kunnen bloedstolsels (trombose) ontstaan en als zo’n stolsel in je ader blijft hangen en de bloedtoevoer belemmert kun je een hartaanval of beroerte krijgen. Ín een notendop werkt dit als volgt, een tekort aan magnesium kan een verhoogd cholesterol in de hand werken, tegelijkertijd zorgt een magnesiumtekort ervoor dat je bloedvaten minder soepel worden en samen met een onjuiste opname van calcium (waarbij magnesium samen met vitamine k2 en pro hormoon (vitamine) D een grote rol speelt) kan zich gemakkelijk plaque gaan vormen aan je vaatwanden. Deze vernauwen en de plaque kan vervolgens leiden tot een bloedstolsel met als risico een hartaanval of beroerte. Dit is een geleidelijk maar niet zeldzaam proces.

Verder kan bij een tekort aan magnesium meer adrenaline vrijkomen waarop je lichaam vervolgens gaan overreageren alsof je continue in gevaar bent (stress). Adrenaline is alleen bedoeld om snel alert te zijn in hele gevaarlijke situaties, de heftige reactie dat het op het lichaam geeft is niet bedoeld om lang aan te houden of om dagelijks te ervaren. Adrenaline vernauwd je bloedvaten, verhoogd je bloeddruk en laat je hart sneller kloppen. Niet gezond als dat langdurig aanhoudt dus.

Nu wil ik je echt niet laten schrikken, maar wat meer aandacht voor magnesiumtekort is mijns inziens best op zijn plaats. Voor alle processen waarbij magnesium een rol speelt is het dus helemaal niet zo’n gek idee je magnesiuminname eens onder de loep te nemen.

Hoeveel magnesium heb je nodig?

In deze tabel vind je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (voor ‘gezonde’ mensen) magnesium en calcium. Deze waarden heb ik overgenomen van het Voedingscentrum.

Leeftijd Magnesium Calcium 
0 – 6 mnd
7 – 12 mnd
1 – 3 jr 500 mg
4 – 8 jr 700 mg
meisjes:9 – 13 jr14 – 18 jr 1.100 mg1.100 mg
jongens:9 – 13 jr14 – 18 jr 1.200 mg1.200 mg
vrouwen:19 – 30 jr31 – 50 jr

51 – 70 jr

70+ jr

250-300 mg250-300 mg

250-300 mg

250-300 mg

1.000 mg1.000 mg

1.100 mg

1.200 mg

Mannen:19 – 30 jr31 – 50 jr

51 – 70 jr

70+ jr

300-350 mg300-350 mg

300-350 mg

300-350 mg

1.000 mg1.000 mg

1.100 mg

1.200 mg

Zwanger:  300-350 mg 1.000 mg
Lacterend: 300-400 mg 1.000 mg

Hoe kun je een magnesiumtekort herkennen?

Helaas worden artsen nog steeds niet voldoende onderwezen in de relatie die voeding tot gezondheid kan hebben dus je huisarts zal je er niet snel op wijzen. Ook is een magnesiumtekort doorgaans niet met een simpele bloedtest te meten. Magnesium wordt voornamelijk opgeslagen in spierweefsel en onze cellen en is maar voor minder dan 1 procent aanwezig in ons bloed. Je kunt een magnesiumtekort daarom het makkelijkst herkennen aan één of meer van de volgende symptomen:

  • Kramp, spierpijn
  • snel en chronisch vermoeid, futloos
  • Hoofdpijn en/of migraine
  • koude voeten
  • een gestrest of onrustig gevoel
  • prikkelbaarheid
  • duizeligheid
  • hartkloppingen

Waarmee niet gezegd kan worden dat bovenstaande symptomen ook direct betekenen dat je een magnesiumtekort hebt, het zijn echter veelvoorkomende symptomen in het geval van een magnesiumtekort.

Hoe pak je het aan?

Indien je een of meer van bovenstaande symptomen hebt zou je door middel van een supplement kunnen testen of dit inderdaad door een tekort aan magnesium veroorzaakt wordt. En mocht je bang zijn voor een overschot (door supplementatie); een teveel aan magnesium wordt eenvoudig door je lichaam (via je nieren) uitgescheiden en is te herkennen aan diarree. Dus tenzij je nierpatiënt bent is zelfsupplementatie van magnesium een veilige manier om eens te testen of je wellicht een magnesiumtekort hebt.

Mijn favoriete producent van magnesiumproducten Zechsal heeft hiervoor zelfs hele handige zelfdiagnosepakketjes om hiermee aan de slag te gaan. Ik ben sowieso voorstander van magnesiumsupplementatie via smeren in plaats van via een pilletje al is het alleen maar omdat ik een hekel heb aan pillen slikken. Mocht je zelf de voorkeur geven aan een pil kies dan voor magnesium tauraat, deze vorm is het best opneembaar en is gebonden aan het aminozuur taurine wat gelijk een positief effect heeft op je hart. Andere goed opneembare vormen van magnesium zijn glycinaat of citraat. Kies niet voor de goedkopere vorm magnesiumoxide, deze is slecht opneembaar door het lichaam en dus zonde van je geld.

Naast het smeren van magnesiumolie of het slikken van een magnesiumpilletje kun je natuurlijk ook door middel van je voeding je magnesium inname verhogen. Magnesium komt in veel voedingsmiddelen voor, maar groene groenten (spinazie), amandelen, cashewnoten, pijnboompitten, schelpdieren, garnalen en bittere chocolade/cacao (daarom heb je  soms zo’n onbedwingbare behoefte aan chocolade ;-)) bevatten verhoudingsgewijs het meeste magnesium.

Wil je na het lezen van deze post zelf zo snel mogelijk je magnesiuminname peilen? Dan heb ik goed nieuws voor je. Ik geef twee zelfdiagnosepakketjes van Zechsal weg! Zechsal is zoals ik hierboven al schreef een producent van magnesiumproducten. Ik koop er mijn magnesiumolie en ben ook fan van hun magnesium voetenbadkristallen. De magnesiumchloride die Zechsal gebruikt voor haar producten komen uit de zoutlagen van de zuiverste bron van de wereld die ligt in Tripscompagnie, vlakbij Veendam. Deze zoutlagen die 1600 meter onder de grond liggen zijn zo’n 250 miljoen jaar geleden ontstaan toen de Zechstein Zee is verdampt. Super goed spul dus en het mooiste is dat het nog eens uit Nederland komt ook!

Om kans te maken op een zelfdiagnosepakket moet je het volgende doen:

  • Volg mij op twitter en/of like mijn Facebookpagina;
  • Voor twitter: retweet dit blog onder vermelding van @LeogoesPaleo;
  • Voor Facebook: deel dit blog;
  • laat mij weten in een reactie bij deze post op welke wijze je dit blog hebt gedeeld;
  • je maakt 1x kans op een pakket als je van 1 social medium gebruikt maakt, gebruik je zowel Twitter als Facebook en heb je op beide media deze post gedeeld (en gevolgd/geliked) dan maak je zelfs dubbel kans op een pakket (maar je kunt er wel maar 1 winnen).

Volgende week woensdag zal ik bekend maken wie de pakketjes hebben gewonnen.

* DE WINACTIE IS INMIDDELS GESLOTEN, DE WINNAARS HEBBEN GEREAGEERD*

Mocht je niet willen meedoen aan de actie, niet kunnen wachten om te starten of geen gebruik maken van social media, dan kun je met korting bestellen bij Zechsal. Zechsal geeft je tijdelijk 10% korting op hun gehele assortiment in de webshop (klik hier), gebruik bij het afrekenen de volgende kortingscode: Leonie13

Bronnen

http://www.magnesiumeducation.com

http://www.mgwater.com

http://www.zechsal.eu

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

32 thoughts on “Magnesiumtekort, een tikkende tijdbom?

  1. gedeeld op de nederlands Paleopagina op facebook 🙂

  2. Oei! Nu zijn je conclusies wat erg kort door de bocht! Een belangrijke oorzaak van lage magnesium waarden is het feit dat we door ons jachtige en stressige leven veel meer magnesium verbruiken dan we kunnen opnemen. Dus ook al komt er voldoende binnen, we eten immers veel groenten en fruit en regelmatig noten…..als paleo liefhebbers……toch zullen we regelmatig wat extra magnesium aan een biglycinaat gebonden nodig hebben. En dan is een pilletje effectiever dan een smeerseltje…..eten smeren we ook niet op onze huid, maar dat eten we gewoon op!!!

    • Hi Leony, het was niet als allesomvattend bedoeld, daar is het onderwerp te complex voor. Ik ben wel benieuwd naar je onderbouwing, heb je een verwijzing naar artikel/onderzoek? Daar kan ik wellicht weer van leren. Ik vraag me ook af of er geen relatie is met stress in de zin van mede door magnesiumtekort meer stress en andersom I.p.v. Alleen door stress een magnesiumtekort. Ook ben ik benieuwd waaruit jij haalt dat opname via de huid niet goed zou werken. Wat ik erover gelezen heb, maakt het niet uit of je oraal of via de huid toedient.

    • Ik smeer wel eten op me lichaam! Begint al bij koko’s olie of n ei door je haren…..

  3. kan iemand verklaren hoe je magnesium door de huis inneemt en hoe dat werkt

  4. Ik doe graag mee. Voldaan aan de wensen ten aanzien van Facebook en Twitter.

  5. benieuwd…..

  6. Ik voldoe aan 6 van de 8 kenmerken dus…….

  7. Hai Leonie, ik heb het gedeeld via facebook.

  8. Beide gedeeld 🙂 Ik ben benieuwd, neem af en toe magnesium maar die olie zou ik ook weleens willen testen 🙂

  9. heb je geliked en je post gedeeld op FaceBook 🙂 ehm… voldoe nl aan alle criteria… dus hoop dat ik win 🙂

  10. Gedeeld via Facebook op de groep Oergondisch Genieten. Interessant! Ik ben bezig om te onderzoeken waar mijn acné vandaan komt, deze is hormonaal en stressgerelateerd. Misschien kan een magnesiumtekort ook een oorzaak zijn, als ik het zo lees.

  11. Interessante blog en fijne actie. Gedeeld via facebook.

  12. Oh, en ook meteen maar op Twitter 🙂

  13. Ik deel hem ook op Facebook. Overal wordt juist geschreven dat magnesium prima via de huid (ons grootste orgaan) kan worden opgenomen! Dit geldt voor allerlei stoffen, ook voor giftige.
    Via voeding gaat het beste, maar zie maar eens echt goede voeding te vinden waar nog veel magnesium (en andere voedingsstoffen) in zit!

  14. Getweet en gedeeld via fb!

  15. Hoi wat een goed stuk! Ik heb je stuk gedeeld via facebook
    Grtjs Christel

  16. Ik denk dat ik die olie eens ga proberen. Heb af en toe zo’n spierpijn in mijn bovenarmen! Wie weet helpt het.

  17. gedeeld op FB 🙂

  18. Leuk gevonden en gedeeld via facebook!
    Interessant artikel trouwens!

  19. Gedeeld op facebook 🙂

  20. heb gerietwiet!

  21. Hoi hoi, interessant stuk, daar kan ik wel wat mee!! Gedeeld via Facebook!! 😉

  22. Er word heel veel over deze middelen gesproken,maar niet onder welke naam en waar te koop.
    Lijkt me ook wel nuttig.

    Ruud.

  23. O,mijn mailadres is pentacon-six-tl,dus met streepjes er tussen.

    Ruud.

  24. It’s a pity you don’t have a donate button! I’d definitely donate
    to this fantastic blog! I guess for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed
    to my Google account. I look forward to new updates and will talk about this website with my Facebook group.

    Talk soon!

  25. Een hele moeilijke vraag, waar denk ik zelf moeilijk antwoord is om op te geven! Mijn vriendin heeft een dunnedarmstoma de magnesium word sinds 5 weken of misschien langer afgestoten in haar lichaam, ze ligt nu al 5 weken in het ziekenhuis aan een magnesiuminfuus! Ze is eraf geweest en binnen 1 dag was de magnesium uit haar lichaam met alle gevolg van dien! Weet iemand een oplossing? Groetjes Sylvia

  26. Pingback: Superfoods & Supplementen // Mijn ochtendritueel »

Plaats een reactie