Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Bojo

8 reacties

Leo goes Paleo BojoBojo? Wat is dat? Dat is een Surinaams soort cake (of ‘koek’ zoals de Surinamers zelf zeggen), gemaakt van cassave en kokos, welke hoofdzakelijk bij feesten en partijen wordt geserveerd. Oh ja, en het is super lekker!! Ik heb het oorspronkelijke recept een beetje ‘gepaLEOnized‘. 

Deze variant is behoorlijk soft paleo, maar het is een treat, dus voor die enkele keer dat je het eet… Ik blijf echter wel een foodie (kuch, ik heb een hekel aan dat woord, maar het dekt de lading), mijn eten moet écht lekker zijn en daarom heb ik niet alles aangepast aan paleo (al lijkt het nu net of paleo niet synoniem voor lekker kan zijn, wat natuurlijk hartstikke onjuist is). Naast paleo hang ik ook erg naar de filosofie van Dr. Weston A. Price (maar dat was vast nog niet opgevallen ;-)) en ben ik een voorstander van rauwe zuivel. Ondanks dat ik zelf geen melk drink, gebruik ik wel rauwe boter en af en toe rauwe zuivel in mijn voeding (ik maak ook yoghurt van rauwe melk). In mijn ogen is rauwe zuivel een totaal ander product dan gepasteuriseerde (en overbewerkte) zuivel. Bij mijn dochtertje heb ik een geweldig verschil gemerkt toen zij van gepasteuriseerde (poeder)melk overging naar rauwe melk. Ze is sindsdien nooit meer ziek, haar huid is gezonder (ze had regelmatig last van eczeem) en ze heeft veel minder last van het tanden en kiezen krijgen sinds ze rauwe melk drinkt. Eerst had ze altijd hoge koorts bij het krijgen van tandjes en had ze duidelijk veel pijn en was jengelig, nu heeft ze eigenlijk alleen nog last bij het kauwen de overige symptomen zijn verdwenen. Ook mijn man, zuivelintolerant, heeft geen problemen (buikpijn) wanneer hij rauwe melk drinkt, en dat terwijl hij met ‘gewone’ melk direct last krijgt. De melk en boter in dit gerecht zijn dan ook niet vervangen. Al wil ik op termijn nog wel een keer een zuivelvrije variant maken.

Ben je echt tegen (rauwe) zuivel of kun je er fysiek niet tegen, dan kun je de boter vervangen door 75 gram kokosolie en de melk door kokosmelk. Let op! Deze aanpassing is naar mijn idee een prima alternatief, maar ik heb het nog niet getest, dus uitproberen is op eigen risico :-).

Bojo

voor een kleine ovenschaal

Noot: zorg ervoor dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn (en de eventuele kokosolie gesmolten)

500 gr geraspte cassave*
125 gr vers geraspte kokos*
150 gr ontpitte dadels**, zeer fijn gehakt
1 flinke el (sinaasappelbloesem)honing
merg van 1 vanillestokje
2 tl amandel esprit*** (optioneel)
2 tl kaneelpoeder
50 gr. rozijnen een nacht geweekt in (oorspronkelijk rum) zoete wijn of water
2 eieren
125 gr (rauwe) boter (of 75 ml kokosolie)
350 ml rauwe melk (of 350 ml kokosmelk)

Verwarm de oven voor op 180C en vet een kleine ovenschaal in met een gedeelte (ca. 20 gr) van de boter, de schaal moet goed dik ingevet zijn.

Klop de eieren dik en schuimig met de eetlepel honing.

Leo goes Paleo Bojo ingrediënten

Meng ondertussen de geraspte cassave met de geraspte kokos, fijngehakte dadel, het merg van het vanillestokje, de eventuele amandel esprit (of gehakte amandelen) en 1 tl kaneel. Voeg de melk toe en roer goed door met een houten lepel.

Voeg de resterende boter bij de eieren en blijf kloppen totdat de boter voor het grootste gedeelte is opgenomen. De boter moet wel ‘vlokkerig’ blijven. Voor de professionals: dit is niet de creaming method doe het dus ook niet andersom (eerst boter kloppen en vervolgens eieren toevoegen) en gebruik enkele een draadgarde, anders wordt het gerecht te compact en te droog.

Giet het eimengsel bij het cassavemengsel en roer met een houten lepel nog even goed door. Voeg de geweekte rozijnen toe en roer ze er voorzichtig doorheen.

Giet het mengsel in de ingevette ovenschaal en bestrooi met de overgebleven theelepel kaneel.

Bak de Bojo ca. 40-45 minuten in de voorverwarmde oven op 180C. Controleer of de Bojo klaar is door er een sateprikker in te steken en er direct weer uit te halen. Wanneer de sateprikker ‘schoon’ (zonder kruimels/pudding) eruit komt is de Bojo goed. Als de sateprikker ‘vies’ eruit komt, dan moet de Bojo nog even verder bakken, controleer na 5 minuten opnieuw.

Leo goes Paleo Bojo prep

Laat de Bojo in de ovenschaal rustig afkoelen en snijd hem vervolgens in kleine vierkantjes. Geen paniek, Bojo is ietswat natter dan gewone cake dus wees niet bang dat wanneer ie wat vochtig is dat ie mislukt is. Ik vind zelf dat Bojo een beetje nattig moet zijn, maar ik kom ook regelmatig (kurk)droge varianten tegen. Dus als jij liever een droge koek hebt, kun je hem gewoon wat langer doorbakken (misschien moet je dan wel je oven iets zachter zetten om verbranden van de bovenkant tegen te gaan).

*Cassave kun je kopen in knolvorm of al geraspt, voor Bojo gebruik ik altijd de geraspte cassave. Deze kun je bij de (Surinaams/Hindoestaanse) toko vinden in het vriesvak, wel ontdooien voor gebruik. Ook kokos kun je versgeraspt vinden in de vriezer bij de toko, gebruik geen gedroogde kokos voor dit recept, het maakt het gerecht heel droog en minder smaakvol. Zelf verse kokos raspen is het allerlekkerst, hoe te beginnen? Zie hier.

** Bij de Albert Heijn kun je reeds ontpitte dadels kopen in zakjes van 250 gram. Dat scheelt een hoop werk en plakkerige vingers.

***In dit recept wordt gebruik gemaakt van amandel esprit. Amandel esprit is zuivere amandelessence, amandelen worden geweekt in alcohol en na verloop van tijd hebben de amandelen hun smaak afgegeven aan de alcohol. Deze ‘geparfumeerde’ alcohol wordt vervolgens in het gerecht gebruikt. Ik gebruik amandel esprit van Van Wees, de basis van het alcoholdestillaat is granen :-0, maar omdat het om zo’n kleine hoeveelheid gaat vindt ik het voor gebak/traktaties prima. De amandel esprit is eenvoudig weg te laten uit het recept of te vervangen door een paleo ‘goedgekeurde’ amandel essence (als je die kunt vinden) of door wat zeer fijn gemalen amandelen toe te voegen aan het recept, neem in dit geval 50 gr fijngemalen blanke amandelen (dit zal echter wel een andere smaak geven dan de esprit).

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

8 thoughts on “Bojo

  1. En voor je ontbijt?? Frittata by Jay Wortman? MD
    http://www.drjaywortman.com/

  2. t staat in de oven, ben benieuwd

  3. Pingback: Logboek Ellabellabeer

  4. Waarom zouden we uberhaupt zuivel eten of drinken? Botontkalking komt alleen voor in de landen waar zuivel gebruikt wordt!……..melk drinken van een andere soort????? Kindjes hebben moederrmelk nodig en daarna halen ze hun calcium, magnesium en phosfor veel beter uit groente. Calcium uit melk wordt heel slecht opgenomen in onze darm!

    • Ik ben het met je eens als je het over gepasteuriseerde zuivel hebt. Rauwe zuivel valt niet daarbinnen, Weston Price heeft dat onder andere aangetoond door kinderen in Engeland (meen ik) te vergelijken met elkaar. De ene groep gebruikte rauwe zuivel en de andere groep niet, de rest van het voedingspatroon was nagenoeg gelijk. De kinderen die rauwe zuivel gebruikten waren gezond en hadden geen slecht gebit in tegenstelling tot de kinderen die geen rauwe zuivel gebruikten.

  5. Een Dikke Dank Je Wel.

Plaats een reactie