Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Rendang

31 reacties

Leo goes Paleo RendangLaatst had ik rendang gemaakt en op twitter werd verzocht om het recept, I aim to please so here it is.

Even een korte noot vooraf, rendang is een pittig gerecht, maar omdat ik een mini monster heb rondlopen thuis heb ik ervoor gekozen de rode pepers niet fijngehakt erdoor te doen maar een adjuma peper (voor het aroma) mee te koken. Resultaat, een heerlijk geurige milde variant. Bij het serveren kun je natuurlijk ook de mee gekookte peper in kleine stukjes door je portie roeren en je hebt alsnog een spicy dish.

De kleur van rendang wordt naast de bereidingswijze bepaald door de ingrediënten, de oplettende kijker heeft al gezien dat mijn rendang bruin is in plaats van de gebruikelijk bijna zwarte kleur. Dit komt dus voornamelijk doordat ik de rode peper heel heb gelaten. Geloof me als ik zeg dat de volle rijke smaak van deze rendang het goed kan hebben dat ie niet zwart is.

Rendang

1 kilo runder stoofvlees (ik gebruikte sucadelappen), in grote stukken
3 kerrieblaadjes (maar een laurierblaadje will do the trick too)
5 sjalotten, gehalveerd
1/2 bol knoflook
1 stengel sereh, in grote stukken
stukje laos, ca 3 cm
stukje gember, ca 3 cm
6 spaanse pepers (of 1 adjuma peper)
1/2 el kurkuma (geelwortelpoeder)
zout naar smaak
2 l. kokosmelk

3 el vers geraspte kokos (optioneel)

Ja je hebt het goed gelezen, 2 liter kokosmelk en geen olie of boter om in te bakken.

Rendang is, zover ik weet, het enige gerecht waarbij het vlees eerst wordt gegaard en vervolgens pas wordt gebakken. Dat gebeurd als volgt, het vlees gaat samen met de andere ingrediënten in een grote pan (ik gebruikte een wok). De ‘soep’ wordt aan de kook gebracht en suddert vervolgens ca. 2 uur op laag vuur zonder deksel op de pan. Ongeveer 1/3 van de kokosmelk is nu ingekookt. Het vuur wordt weer opgedraaid en de resterende kokosmelk verdampt (in ca. drie kwartier), de in de kokosmelk aanwezige olie wordt langzaam opgenomen door het vlees. Op het laatst bakt het vlees in de olie totdat het volledig door het vlees is opgenomen en is de rendang donker van kleur geworden.

Ok, wat moet je doen

Hak de sjalotten, knoflook, laos, gember en eventueel de pepers fijn tot een pasta samen met wat van de kokosmelk  in een hakmolen (of gebruik een staafmixer). Doe dit in de pan en verwarm, voeg het vlees toe, de kurkuma, stukken sereh, kerrieblaadjes, circa een halve eetlepel zout en eventueel de hele peper(s) toe. Roer even door en schenk alle kokosmelk erbij. Breng aan de kook en draai vervolgens het vuur laag. Laat het geheel nu zo’n 2 uur zachtjes sudderen, zonder deksel, en roer af en toe even door.

Leo goes Paleo Rendang prep

Draai vervolgens het vuur hoog, voeg de versgeraspte kokos toe en laat de kokosmelk in ongeveer 30 minuten inkoken, het is belangrijk dat je continue blijft roeren om aanbakken te voorkomen. Na 30 minuten is er alleen nog olie over,draai het vuur iets lager en laat nog steeds continue roerende de olie volledig opgaan in het vlees. Je gerecht is klaar.

Leo goes Paleo Rendang stages

Op deze foto’s is goed te zien hoe het inkookproces verloopt en hoe de kleur veranderd tijdens het inkoken van de kokosmelk.

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

31 thoughts on “Rendang

  1. Leonie, mooi recept. Dit is een kolfje naar mijn hand, lekker, lekker. Ga ik zeker maken ! Diabetesvriendelijk 😉

    • Mooi! Geniet ervan (van het maken zowel als het eten)!

      • Ideaal voor mijn ketogeen eten ! Lekker veel vet 😉 Stoofvlees ligt al in de vriezer, nu de kokosmelk nog ophalen en kan ik van start gaan. Laat wel even weten hoe ’t smaakt …

      • Leuk Mariët! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt (ik vond het jammer dat ik niet gelijk een dubbele portie had gemaakt 😉).

      • 1 kilo, eet ik wel drie keer van. Maar je hebt gelijk, van zo’n gerecht waarvan de bereiding lang in beslag neemt is het handiger om meer te maken. Doe ik meestal ook.

        Ik had laatst een flink stuk wild zwijn en dat heb ik twee keer, na opnieuw aan de kook brengen, in de hooikist gezet. Totaal zo’n 10 uur. Was heerlijk !
        Ik had er o.a. prei, pastinaak, zoete aardappel en knolselderij bijgedaan. Het mooie van de hooikist is dat de groenten niet tot moes koken, maar stevig blijven en toch gaar zijn. En hun eigen smaak behouden. Vond ik een ontdekking !

      • Och ja, klinkt heerlijk. Die hooikist staat ook nog steeds op mijn verlanglijstje.

      • Ik heb hem zelf gemaakt. Echt heel simpel. Ik bestel vaker vlees bij OKvlees en dat wordt ingepakt in een grote doos en grote isoleerzak van een soort dik bubbeltjes plastiek ( vlees is diepgevroren ) Sommige mensen gebruiken zo’n zak om plantenbakken tegen bevriezen te beschermen.( Je kunt ze ook terugsturen ) Dat bracht mij op een idee.

        Dus de zak in de doos, handdoek erin, past een grote braadpan in, dichtvouwen en een andere zware pan erop om alles op z’n plaats te houden.
        Blijft úren op temperatuur. Laatst een hele kip ’s avonds aangebakken en in de hooikist . ’s Morgens was hij nóg lauw. Weer even flink aan de kook en opnieuw in de hooikist. Lekker in de tuin gewerkt met mijn dochter en om drie uur gegeten. Alles was nog warm en héeeerlijk.
        Aanrader voor werkende vaders en moeders 😉

      • Jaaa! Goed idee ook dat zelf maken. Ik moet daar toch eens werk van gaan maken 😃

      • Eindelijk gemaakt ! Het was heerlijk 😉

      • Dankjewel Mariët, ik ben blij dat je ervan genoten hebt! Heb je 2l kokosmelk gebruikt? Ga je de bonbons ook nog proberen toevallig?

      • As we speak ! Heb eindelijk de matcha binnen en ga ze nú maken. Verlate verjaarsbonbonnetjes 😉

      • Hahaha, ik ben benieuwd of ze jou ook zo zullen bekoren als dat ze mij deden :-). Veel plezier met maken alvast!

      • Laat ’t weten 😉

      • Nee maar twee omdat ik ongeveer 600 gr. rundstoofvlees had. Ging verder helemaal volgens jouw recept. Heb nog een maaltje voor morgen !

  2. Lijkt me wel lekker. Momenteel eet ik geen pepers e.d. dus ik bewaar het recept voor manlief of eventuele visite.
    Bedankt.

    M.vr.gr. Paleolady Marga

  3. Twee LITER kokosmelk puur om te laten verdampen? Wat een verspilling. Dat is al gauw tien euro die zo de lucht invliegt. Ik neem onmiddellijk aan dat het lekker is, maar geen haar op mijn hoofd. Ik gebruik zelf 2 dl kokosmelk (1 klein pakje of een half blik) op een pond stoofvlees. Ik laat de deksel op de pan tijdens het stoven en op het laatst kook ik de zaak een beetje in, zodat ik nog een heerlijke saus heb voor over de bloemkool- of aardappelpuree of de groente. Ook erg lekker.

    • 2 liter aroy d kost bij mij 5,50 dus das al de helft :-). Het is echt de moeite waard, je vlees wordt echt veel zachter (door de olie in de kokosmelk die je mist als je maar 1/10 gebruikt) net als de smaak (die wordt ook fluweelachtiger en voller). Al zal je gerecht vast niet vies worden als je het met minder doet hoor!

      • En de calorieen, verdampen die ook? Dacht het niet. Twee liter kokosmelk (de mijne bevat 18 procent vet) is 3600 calorieen. Ik ga ervan uit dat een moderne paleoot zich het vlees goed laat smaken en vast 125-150 gram opkan. Dat is dan al 450-600 calorieen alleen aan kokosmelk. Ja, natuurlijk levert zo’n enorme hoeveelheid vet een volle, fluweelachtige smaak op. Sorry hoor, maar ik vind dit recept behoorlijk over-the-top.

      • Hahaha, ieder zijn ding zal ik maar zeggen. Ik probeer recepten zo authentiek mogelijk te houden en vroeger was men niet bezig met vet of calorieën, persoonlijk denk ik dat je ook niet in calorieën moet denken. Ik let daar eigenlijk nooit op. Ik zou het recept gewoon lekker aanpassen naar je eigen wensen, een recept is een leidraad geen absolute.

      • Misschien ten overvloede: 3600 calorieen staat gelijk aan ruim twee pakjes roomboter.

      • En omdat jij niet in calorieen denkt staat in jouw 30 dagen overal het aantal calorieen vermeld.

      • Dat is op verzoek en omdat ik een testje wilde doen hoe de verhouding khd/vet/eiwitten lagen, daaruit vloeit vanzelf een berekening van kcal. Maar in het normale leven houd ik het niet bij.

  4. Lijkt me heerlijk! Ik wil het in slow cooker gaan maken,die ik net gekocht heb, kan ik dan gewoon het recept volgen?

    • Hi Joke, je kunt het recept volgen alleen zul je het laatste gedeelte (het inkoken) wel in een pan moeten doen. Wellicht duurt dat ook iets langer omdat waarschijnlijk maar weinig van de kokosmelk verdampt zal zijn in de slow cooker. Maar dat is voor het proces en de smaak geen probleem. Veel plezier met maken!

  5. Groenten kunnen niet tegen langdurige verhitting. Na tien uur in een hooikist hebben groenten alle vitamines en voedingswaarde verloren.

    • De groenten had ik er bij de tweede ronde bijgedaan. Even aan de kook en dan weer in de hooikist. Dan koken ze niet echt meer, maar stoven langzaam gaar.

      • Het maakt helaas niet uit of ze wel of niet koken. Het gaat om de langdurige verhitting van uren. Daar kunnen groenten niet tegen. Bij rundvleesstoofpotjes in de hooikist doe ik graag wat uien en zo voor de smaak, maar voor de voedingswaarde kan je het net zo goed laten.

  6. Het bio vlees ontdooit al, ivm auto i paleo doe ik zwarte peper in plaats van verse peper, hopen dat het dan ook lekker is. Kleur ?

    • Op zich hoef je er geen extra zwarte peper bij te doen. je kunt gewoon de pepers eruit laten, de smaak zal iets minder vol zijn en natuurlijk mild. De kleur blijft hetzelfde als op de foto omdat ik de peper in zijn geheel had meegestoofd.

Geef een reactie

