Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

5 per dag

12 reacties

Paleo lunches, het blijft een struikelblok voor velen. Ontbijten doe je vaak nog thuis dus dat is flexibeler, maar eenmaal buiten worden de verleidingen groot. De avond vooraf je lunch voorbereiden is voor velen geen aantrekkelijk idee, of wordt vaak vergeten (gebeurd mij ook). En ’s ochtends eerder opstaan….laat maar. Ook wordt er vaak te moeilijk gedacht over een paleo lunch. Dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn wil ik je in deze post laten zien.

Volgens mij is dit een heel makkelijke, niet te dure en niet al te tijdrovende oplossing. Ik noem het ‘5 per dag’ (of ‘5 a day’, ik denk vaak in het Engels gek genoeg).

Wat is het?

Afhankelijk van je behoefte, kook je voor een werkweek van 5 dagen 15 eieren, 5 porties vlees/vis/gevogelte of een combinatie hiervan. Dit eet je vervolgens met een aantal van onderstaande producten:

  • radijs
  • komkommer
  • bospeen
  • cherrytomaatjes
  • bleekselderij
  • paprika
  • avocado
  • olijven
  • frambozen
  • blauwe bessen
  • aardbeien
  • sinaasappel
  • banaan
  • appel

Wat ga je doen?

Zorg er allereerst voor dat je een goed afsluitbaar bakje hebt of meerdere bakjes als je je voedingsmiddelen gescheiden wilt houden. Ikzelf ben fan van lunchbots, daar kun je echter alleen droge voedingsmiddelen in kwijt, geen sausjes/curry’s o.i.d. want dan gaan ze lekken. Maar, voor bovengenoemd systeem zijn ze ideaal. Een plastic of kunststof bakje werkt natuurlijk ook, al ben ik daar niet zo’n voorstander van wegens gevaar van ‘lekkende’ chemicaliën uit het materiaal. Dan liever een glazen schaaltje als deze voor mij. Maar goed, waar jij de voorkeur aan geeft zoek je zelf maar uit ;-).

Kook op zondag de eieren en/of bereid het vlees/vis/gevogelte voor de hele week.

Kun je je lunch niet opwarmen op je werk of ben je de hele dag onderweg, kies dan voor eieren, rollade, drumsticks of gehaktballetjes. Die kun je allemaal koud/lauw eten, geen probleem.

Gekookte eieren kun je in de schil in de koelkast 5 dagen bewaren. Vlees/vis/gevogelte kun je maximaal drie dagen in de koelkast bewaren na bereiding, die kun je dus beter invriezen als je die later in de week ook nog wilt eten. Of kook 6 eieren en 3 porties vlees/vis/gevogelte. Het vlees (etc.) eet je de eerste drie dagen, de eieren de laatste twee dagen.

Neem vervolgens per dag een selectie van de bovenstaande groenten mee en kies een stuk fruit (of 50 gram rood fruit). Bovenstaande groenten en fruit kun je in zijn geheel meenemen (gewassen of niet) of vooraf thuis in plakjes snijden. Dat is aan jou.

Je lunch zou bij deze methode dan kunnen bestaan uit; 150 gr. Gehaktballetjes, ½ komkommer, half bosje radijsjes, 3 bospeentjes en een banaan (5 producten, vandaar ‘5 per dag’). Eet er avocado of wat olijven bij voor de gezonde vetten of maak een dressing voor over je groente. Zorg ervoor dat je je dressing altijd apart verpakt, anders worden je groenten snotterig, yuk.

Denk je dat dit werkt voor jou? Laat het me weten via een reactie.

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

12 thoughts on “5 per dag

  1. Toffe blog! En goed idee 🙂 lunch is idd voor velen (inclusief mezelf) een struikelblok. In het begin maakte ik elke dag een salade, maar nu doe ik het ook op deze manier. Veel aantrekkelijker als het mij vraagt, omdat het een stuk makkelijker is!

    • Hi Sjanett, dankjewel en leuk je hier weer eens te zien. Hoe gaat het met je? Het is wat stil 😦 Ik ben de laatste tijd ook meer van deze methode. Voorheen kookte ik ’s avonds een dubbele maaltijd, maar nu de zomer (hopelijk) eraan komt is dit lekkerder. En het kost vrijwel geen tijd ;-).

      • Hoi, ja klopt! Ben 2 maanden in de VS (zie desjanett.wordpress.com 😉 voor een foto verslag daarvan), nog anderhalve week en dan weer terug thuis! Kan niet wachten om weer zelf en gezond te koken!!

  2. Hoi Leonie ,
    Persoonlijk eet ik liever vers , dus zeker geen dagen vooruit koken, dan maar een restje mee en iets meer koken. Soep van gepureerde groenten kan in een thermoskan mee , fruit is nooit een probleem lijkt me ,
    Ik zoek snelle lekkere recepten , zoals avocado met gerookte kip en wat zelfgemaakte pesto , snel klaar en een heerlijke lunch of koude kippenpootjes schoonmaken , sla erbij en zelfgemaakte dressing .of een bananenpannekoek bakken en meenemen . Of amandelnotenbrood bakken en meenemen , blijft paar dagen goed .
    Er zijn toch best wat snelle gerechten te verzinnen .
    Verder bedankt voor je tips , ik lees ze altijd,
    Groetjes , Loes

    • Hallo loes, heb je voor mij misschien een recept van een zelfgemaakte dressing?

      • Hi Miriam, ik denk dat je mij (Leonie) bedoeld? 😉
        Een standaarddressing is bijvoorbeeld:
        2 el olijfolie
        1 el (balsamico)azijn of citroensap
        zout, peper en evt. een 1/2 tl. mosterd

        Kijk ook eens op mijn facebook pagina, ik heb daar zojuist een link geplaatst met 10 makkelijke dressings.

  3. Leonie, goede tips. Een hard gekookt ei is inderdaad de makkelijkst mee neembare proteïne bron. Je hoeft er zelfs geen bakje of zakje om te om te doen, heeft de natuur voor gezorgd.
    Als je kip in kokosolie braad (kruiden en specerijen naar eigen keuze) en de kokosolie over de kip laat afkoelen, blijft de kip langer vers en mals in de koelkast, beter dan met olijfolie.

  4. Oh ja nog een goed houdbaar dingetje: gebakken spekjes (reepjes of blokjes) daar kan je de salade met paprika, selderij en komkommer lekker mee opvrolijken

  5. Hoe lang kan je uitgebakken spekjes dan in de koelkast bewaren? Goede tip!
    Zelf kook ik ’s ochtends (sta er eerder voor op) en eet ik vaak als ontbijt en lunch hetzelfde. Is dat eigenlijk aan te raden? (nooit 2 dagen in de week hetzelfde!)

    • Uitgebakken spekjes kun je in ieder geval drie dagen in de koelkast bewaren, J. Voor wat betreft je andere vraag, afhankelijk van je ontbijt/lunch is er niets mis mee als dat hetzelfde is hoor. Ik ontbijt vrijwel elke dag met nootjes en een stuk fruit, dag werkt voor mij. Waar staat dat je nooit twee keer hetzelfde mag eten? Kijk naar wat voor jou werkt en waar jij je goed bij voelt. Dan zit het meestal wel goed.

  6. Pingback: Spicy kip | Leo goes Paleo

Geef een reactie

