Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Ziek van suiker

9 reacties

Leo goes Paleo overcome any obstacleOh wat was ik goed bezig, Whole30 hier, Whole30 daar. In restaurants de juiste keuze maken, en ach af en toe eens een dessert kon best.

                                                   Overmoedig

dat is het juiste woord. Ik had niet moeten denken dat na een paar maanden redelijk strak paleo het pad gebaand was voor de rest van mijn leven.

                Overmoedig

te denken dat als ik dat ene dessert zou eten en een dag later een stuk chocolade dat de de daaropvolgende dag het gebak voor de de verjaardag van collega X er ook nog wel bij kon zonder dat ik daar de gevolgen van zou merken.

                          HOOFDPIJN

knallende koppijn kun je wel zeggen, afgewisseld met migraine, is het resultaat. En het gaat maar niet weg, niet zolang ik niet stop met suiker.

Weken ging het goed, ik zag er beter uit dan ooit, de complimenten waren niet van de lucht en ik had energie voor 10. Inmiddels is al het goede werk van de afgelopen maanden in een paar weken tijd om zeep geholpen.

Spijt?

Jazeker, maar ik ben ook wel blij dat ik dit weer heb ervaren. Me weer even goed te realiseren dat dit veroorzaakt wordt door mijn eetgedrag. Door bepaalde producten (granen, suiker) te vermijden voel je je lekkerder, energieker, helderder in je hoofd. Je kan de hele wereld aan en ziet er goed uit. Je huid is glad en vrij van pukkeltjes, strakker… Maar je ‘vergeet’ ook dat dat komt doordat je juist die producten vermijdt. Vergeten is niet het goede woord, ik realiseer het me, maar ik denk ook ” dat gebakje, broodje, snoepje, wat dan ook kan best vandaag. Ik eet zo goed, dat die ene keer niets zou moeten uitmaken”. Fout!! Want na die ene keer volgt al snel een tweede keer, althans bij mij, en dan gaat het alleen maar bergafwaarts. Dan neemt de nog altijd sluimerende verslaving het weer over, gaat de rem er vanaf en eet ik voordat ik het doorheb weer dagelijks iets met suiker of granen. Mijn tegenwoordig van de granen opbollende buik geeft kennelijk niet voldoende signaal af om het een halt toe te roepen. De junk in mij is weer ‘alive’.

Het wordt hard werken de komende week, maar het zal me lukken. Eenmaal een week suikervrij wil ik niet anders meer en kost het gelukkig ook geen moeite. Terug naar dagelijks hoofdpijn en migraine wil ik echt niet. Nooit meer!! Evenals die chronische verstopte neus die ik heb wanneer ik suiker eet. Het is een mooie les, een harde les dat wel. Maar van je fouten leer je, toch?!

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

9 thoughts on “Ziek van suiker

  1. Hoi Leonie, nu wordt je stevig bevestigd in je opvatting dat suiker en granen ed niet bij jou passen! En deze ervaring gaat je helpen om de volgende keer steviger in je schoenen te staan!! Er komt echt een moment dat het je niet zo veel moeite meer kost! Er zijn vast ook heel lekkere alternatieven!!! En wees gerust je kunt in een paar weken niet het effect van maanden teniet doen! Je darmbacterien leven maar enkele uren tot dagen dus, goed eten levert je weer snel de goede balans in je darm en dan is de rust terug!!! Sterkte!!

  2. Heel herkenbaar, maar zoals je zegt, naarmate je slechte ervaringen met suiker groeien zal je er echt wel minder en minder behoefte aan hebben denk ik. En hopelijk kan je het dan echt wel bij 1 keer houden. Succes!

    • Dankjewel Elke! Ik hoop ook dat er een dag komt dat ik na een zoete uitspatting ik niet direct trek krijg in meer en/of dat ik me beter in kan houden. Gelukkig wordt het wel iedere keer makkelijker inderdaad. De aanhouder wint!

  3. Hi Leonie. Je moet maar zo denken: afglijden naar je verkeerde patroon is bergafwaarts en dus makkelijk en soms bijna niet te remmen, maar bergafwaarts is feitelijk de zelfde weg als de route naar de top, jouw persoonlijke top, je moet alleen maar omkeren en opnieuw weer een stukje afzien!

    Moest ik aan denken terwijl we, sorry voor deze bekentenis online, in de avondwarmte de berg naar ons hotel moesten beklimmen, na zo’n heerlijk mediteraans Italiaans maal met salade en zwaardvis, tomaten, kaas, pollenta, prosciutto, olijfolie en risotto, panna cotta en veel te veel rode wijn.
    Goh, wat wordt je toch filosofish van zo’n week in Italië zeg…..

  4. You can do it girl! 🙂

  5. Heel herkenbaar, het went zonder suiker. Maar af en toe krijg je weer zo’n trek en dan lijkt de verslaving weer de kop op te steken. Ik vecht ook nog steeds tegen het suikermonster. 😉

Geef een reactie

