Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Review: Oergezond met oerdis

Een reactie plaatsen

Leo goes Paleo cover oergezond met oerdisEr gebeuren momenteel mooie dingen op voedingsgebied in Nederland. Paleo wordt steeds serieuzer genomen en er is onlangs zelfs een pilotstudie gedaan naar wat paleolitische voeding, ook wel oervoeding, kan betekenen voor mensen met bepaalde klachten/aandoeningen. De uitkomsten blijven nog even geheim, al kunnen wij wel raden wat de uitkomst is ;-), maar een fijn boek naar aanleiding van deze studie is al wel uit. Het heet Oergezond met oerdis en is geschreven door Karine Hoenderdos en  Angela Severs.

Het boek begint met een korte inleiding over het ontstaan van paleolitische voeding en de daarbij behorende leefwijze, gevolgd door een aantal korte hoofdstukjes waarin telkens referend naar de pilotstudie een ander deel van oervoeding en leven volgens de oerprincipes kort wordt belicht. Ook wordt natuurlijk de totstandkoming en opzet van de pilot zelf besproken. Echter, nieuwsgierigen naar de pilotstudie worden alleen opgewarmd, de uitkomsten zijn niet in dit boek opgenomen.

De hoofstukken in het boek worden aangevuld met wat recepten (het is beslist geen kookboek) en afgewisseld met interviews met een aantal in de projectgroep van de pilotstudie naar oervoeding betrokken personen. Om de geënthousiasmeerde lezer alvast op weg te helpen is verderop in het boek een weekmenu opgenomen.

Leo goes Paleo oergezond met oerdis binnen

Het boek geeft redelijk compleet weer wat onder oervoeding zou moeten worden verstaan. Voor de doorgewinterde paleo is er echter niets nieuws onder de zon. Desondanks is het een prettig leesbaar boek dat ik in een ruk uit had. De recepten, een enkele naar mijn mening niet geheel paleo, zien er aantrekkelijk uit en de tips en heldere uitleg maken het tot een prima beginnersgids in het Nederlands.

Leo goes Paleo binnenkant Oergezond met oerdis

Dus wanneer je je kennis over oervoeding weer even wilt opfrissen of helemaal nieuw bent met de materie dan is het boek een absolute aanrader. Het is een dun boek dat prettig wegleest en wanneer je het uit hebt ben je helemaal op de hoogte van de basisbeginselen omtrent oervoeding.  Echter, voor wie wat meer verdieping wil of op zoek is naar veel recepten zou ik zeggen zoek nog even verder. Ik ben erg benieuwd naar de publicatie van de onderzoeksresultaten, zodra deze bekend zijn zal ik daar zeker aandacht aan besteden op mijn blog.

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.