Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Oerlunch

4 reacties

There’s a first for everything, en my first was afgelopen weekend. Op kasteel Groeneveld was een luisterlunch waarin Karine Hoenderdos op een onderhoudende manier oervoeding toelichtte. Ik wist dat een aantal van mijn twitter’vrienden’ zouden gaan wat het voor mij een uitgelezen gelegenheid maakte er mijn eigen eerste paleo meet-and-greet van te maken. Het is een geweldige middag geworden met heerlijk eten (dank aan (sous) chef Martin Vaandrager) en goed gezelschap! Het wordt tijd voor een Paleo Café (als ik meer tijd had zou ik er een organiseren).

Jullie zijn natuurlijk hartstikke nieuwsgierig wat wij hebben gegeten (nee? oh). Chef Martin Vaandrager had een zeer smakelijke oerlunch voor ons bereid, hieronder volgen wat sfeerimpressies van het voedsel.

Het voorgerecht was een zuurkoolsalade met spek en appel (ja dat is dat bolletje, en dus geen macadamia noot zoals ik in eerste instantie dacht :-)).

Leo goes Paleo oerlunch zuurkool

Vervolgens kregen we eend met een pureetje van wortel.

Leo goes Paleo oerlunch hoofd

Tenslotte werden we verwend met een peer bedekt met gehakte noten, honing waarin ik ook iets van gember proefde en een sinaasappelgranita.

Leo goes Paleo oerlunch peer sinaasappelgranita

De zuurkoolsalade vond ik zo’n leuk gerecht dat ik deze zelf nog eens wilde maken. Het lijkt me namelijk een perfecte meeneemsalade voor naar werk; hoeft niet verwarmd te worden en kan rustig een paar uurtjes buiten de koeling blijven. Chef Martin was zo lief mij het recept te geven zodat ik het met jullie kan delen.

Vandaag heb ik het getest en goedgekeurd.

Zuurkoolsalade

voor 2 (en een half) personen

500 gr wijnzuurkool
paar jeneverbessen
laurierblaadje
1/2 el tijm
ca. 50 gr gerookte spekblokjes
evt. wat witte wijn
150 kastanjechampignons of shiitake
100 gr ontbijtspek in plakjes
1 (elstar) appel
3 el mayonaise (of naar smaak)
zout, peper
sap van een halve citroen (optioneel)

Kook de zuurkool samen met de jeneverbessen, laurier, tijm, zwarte peper en spekblokjes in het aanhangende vocht (of als dat niet voldoende is; een laagje witte wijn) voor ca. 10-15 minuten. Giet af, verwijder de jeneverbessen en laurier en laat afkoelen.

Leo goes Paleo zuurkool spek appel
Leo goes Paleo shiitake spek zuurkool

Bak ondertussen een paar plakjes ontbijtspek, in zijn geheel, in een middelwarme pan tot krokant. Snijdt het overige spek in kleine stukjes en bak met eveneens zeer klein gesneden champignons in het overgebleven vet in de pan waarin je daarvoor de spekplakjes hebt gebakken. Bak tot het spek licht knapperig is en de champignons mooi bruin gekleurd. Laat ook dit afkoelen.

Snijdt de appel in kleine blokjes (net zo klein als de champignons) en besprenkel eventueel met wat citroensap om verkleuren tegen te gaan.

Meng wanneer alles afgekoeld is alle ingrediënten (op de hele krokant gebakken spekplakjes na) door elkaar en roer er voorzichtig de mayonaise doorheen. Breng op smaak met zout en peper. Ik gebruikte voor dit recept 2 el mayonaise en 1 el rauwe yoghurt, wat het geheel een nog iets zuurdere smaak gaf (vind ik lekker). Martin gaf aan normaliter half mayo half creme fraiche te gebruiken in het recept, maar gebruikte voor de paleo versie enkel mayonaise, wat prima smaakte.

Leo goes Paleo zuurkool Zuurkoleo

Tip van chef Martin: vervang het ontbijtspek in dit gerecht eens door gerookte fazanten borstfilet of kip óf voor een spannende combinatie door coquille.

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

4 thoughts on “Oerlunch

  1. Thanks, gaan we proberen, maar weten al dat we waarschijnlijk avocado gaan substitueren voor de champignons, of eventueel in aanvulling. Die kunnen er gewoon rauw in

  2. Klinkt goed, zowel dat dagje als het recept 🙂
    Ik ga het weer kopiëren hoor, dankjewel.

    M.vr.gr. Paleolady Marga

  3. Wat leuk dat je het receptbriefje en uitprobeerde! Groet, Karine

Geef een reactie

