Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Whole30 #4

8 reacties

Een derde zit erop en ik zou officieel moeten stoppen. Het zat niet mee. Hier weer een verslag van de afgelopen paar dagen.

Dag 10

Geen bijzonderheden vandaag, al is mijn eetpatroon een beetje verstoord. Het lukt me niet om er goed in te komen, waardoor ik nog steeds teveel koolhydraten binnen krijg dan de 100 gram die ik een tijdje op proef wilde eten (en ik blijf ook te laag in mijn eiwitten zitten). Dit is misschien toch niet zo’n goede maand om een Whole30 te doen, ik ben bijvoorbeeld veel van huis en aan het werk bij klanten en kan daardoor moeilijk mijn maaltijden plannen. Aan de andere kant mag dat geen excuus zijn en is het wellicht juist bij uitstek een goede maand voor een Whole30 zodat ik in moeilijke situaties (feestje, eten buiten de deur of bij anderen, geen tijd om boodschappen te doen en dus niets in huis etc.) toch goede alternatieven bedenk en volhoud. Ik dacht even hardop. Vandaag een lunch buiten de deur, de menukaart bood niet veel opties voor strikt paleo, maar gelukkig kon de tomatensoep aangepast worden (geen creme fraiche erin) en heeft bijna elk eetcafe wel een uitsmijter op de kaart staan, doe die dan maar (wel zonder het brood natuurlijk). Ik heb me maar niet al te druk gemaakt of er misschien ongewenste ingrediënten in de tomatensoep zaten (de groentesoep viel al af vanwege vermicelli, en de erwtensoep kon natuurlijk ook niet) en in welk vet de eieren zijn gebakken, grote kans dat er niet in ghee gebakken is ;-), maar een mens moet eten.

Vandaag heb ik 1.598 kcal binnengekregen waarvan 103,1 gr vet (56%)/127,6 gr khd (30%)/ 56,3 gr eiwitten (14%).

Wat heb ik gegeten?

Ontbijt
schaaltje honingmeloen

Lunch
kop tomatensoep en uitsmijter ham zonder brood (3 eieren)

Diner
Bataatpuree (bataat, doperwten, ui, spinazie, ghee en cardamom) en een karbonade

Snack
smoothie kokosmelk/meloen/sinaasappel

Leo goes Paleo bataatpuree

Dag 11

Vroeg op en lange dag. Vanuit werk snel de kleine ophalen uit de crèche en door naar de stad om cadeautjes te kopen voor de verjaardag waar we morgen heen gaan. Mijn dochter had er duidelijk geen zin in, dus we wisten niet hoe snel we weer naar huis moesten. Eenmaal thuis was ik zo verrot van het gejengel dat ik maar weinig zin had om ook te gaan koken, toch gedaan natuurlijk maar ik heb het mezelf wel gemakkelijk gemaakt met wat speklapjes en een salade. Weer laat naar bed gegaan, duidelijk teken van meer energie!

Vandaag heb ik 2.101 kcal binnengekregen waarvan 156,2 gr vet (66%)/74,7 gr khd (14%)/ 102,4 gr eiwitten (20%).

Wat heb ik gegeten?

Ontbijt
the usual nuts en wat rozijnen

Lunch
bataatpuree van gisteren met twee gekookte eieren

Diner
twee speklappen en groene salade

Snack
geen

Leo goes Paleo salade

Dag 12

Doomday. Zo graag wilde ik dit keer wel mijn Whole30 volmaken en dan is het weer zo’n dag dat alles tegen zit. Mijn dochter was een draak waardoor ik pas eind van de ochtend iets heb gegeten, een snel handje noten. Veel te weinig natuurlijk, toen ze eenmaal op bed lag voor haar middagslaapje heb ik een maaltijd naar binnen gewerkt maar ik moest nog zoveel in het huishouden doen dat ik snel weer verder ging met schoonmaken. Manlief had dagdienst en na zijn werk zouden we direct vertrekken naar Almere voor een verjari (Surinaams voor verjaardag). Mijn moeder past op de kleine dus toen zij ’s middags aankwam kon ik Thaïs eindelijk aan haar overdragen en even mezelf klaar te maken voor het feest. Toen we naar het feestje gingen had ik over de dag genomen te weinig gegeten, op zich geen probleem want Surinaamse feestjes hebben altijd genoeg eten. Helaas, dit feestje had wel genoeg eten, maar dit keer niet zo uitgebreid als ik gewend ben. Er was alleen bami, nasi, rijst, rijst met zwarte boontjes en wat vlees. GEEN GROENTE. Ik werd gek, ik had echt honger, dus heb wat rijst op mijn bord laten scheppen (ook uit beleefdheid) en wat vlees. Ik hoopte dat wanneer ik het vlees op had ik genoeg zou hebben om niet aan de rijst te hoeven beginnen, maar ik had nog steeds honger, moest echt nog wat eten en dat halve reepje komkommer dat erbij zat vulde ook niet. Dus toch aan de rijst begonnen….tahntahtah (horrormuziek). Ik zou dus vandaag officieel moeten stoppen met mijn Whole30, ik heb de rijst gegeten. Niet omdat ik dat zo graag wilde (ik hou niet echt van rijst), maar meer omdat ik nog steeds niet in het goede eetritme zit waardoor ik overdag te weinig eet en ’s avonds niet genoeg had aan alleen wat vlees. Balen, maar ik wil toch graag doorgaan met mijn Whole30, en dat ga ik dan ook doen. Ondanks dat ik dat nu officieel niet meer zo mag noemen. Dan maar een nieuwe/extra “Whole18′ achter deze Whole12 aan. De puristen zullen mij na deze drie dagen vast op de brandstapel willen gooien, maar I couldn’t care less, it’s my path and I walk it as best as I can (ik hoop alleen wel dat de komende 18 dagen wel goed blijven gaan). Wat ik wel goed heb gedaan is dat ik de wijn, de nootjes/chips EN de taart heb laten staan!! De taart heb ik wel meegenomen voor in de vriezer, die gaat over 18 dagen opgegeten worden :-).

Vandaag heb ik 1.490 kcal binnengekregen waarvan 78.8 gr vet (47%)/106.6 gr khd (29%)/88 gr eiwitten (24%).

Wat heb ik gegeten?

Ontbijt
een handje noten (ca. 15gr)

Lunch
“geluk bij een ongeluk”, mijn man was zijn portie eten vergeten gisteren. Ik heb dus weer bataatpuree op met twee gekookte eieren.

Diner
kip, wat komkommer/wortelzuur en wat rijst

Snack
geen

De taart die over 18 dagen opgepeuzeld gaat worden :-)

De taart die over 18 dagen opgepeuzeld gaat worden 🙂

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

8 thoughts on “Whole30 #4

  1. Leonie,

    Laat je niet gek maken, door de regeltjes ! Je doet je best, meer kun je niet doen. Je hebt ook wel veel op je bordje, alles bij elkaar 🙂

  2. De moeilijke dagen zijn voorbij en op het feestje was je heel sterk. Keep on walking! 😉

  3. Hoi Leonie,
    Laat je niet van het plan afhalen door 1 dag noodgedwongen spijbelen.

    Je zegt het zelf, je eet te weinig proteïnen wat je het verzadigd gevoel moet geven, zodat je weer terugvalt op de koolhydraten. Ik heb recentelijk ontdekt dat de Tuinen proteïne poeder van hemp zaad heeft (19,95 voor 500 gram). Omdat ik lactose intolerant ben, kan ik veel eiwitpoeders niet gebruiken omdat ze op whey of soja basis zijn. Dus je begrijpt wel, ik greep deze kans aan met beide handen. Ik heb een opgehoopte eetlepel in wat zelfgeperste sinaasappelsap gedan. De hele dag taande ik niet naar enig koolhydraat, dus voor mij een groot succes. Je zou het ’s ochtends kunnen maken en meenemen voor tussen de middag.

    Waarom ik het met een proteïne shake wil doen is omdat ik vroeger iedere dag een liter melk dronk (25 gr eiwit per liter) en een kilo kaas in de week at (35 gr eiwit per 100 gram). Dus mijn lichaam was 60 gr eiwit gewend van de zuivel. Het valt niet te compenseren met vlees en andere eiwit bronnen. Mijn lichaam vraagt naar eiwitten (craving) zodat ik de verleiding af en toe niet kan weerstaan en toch weer wat kaas koop. En dan ga ik ook meer koolhydraten eten want ik wil wat in mijn mond hebben. Ik ga de komende tijd experimenteren met regelmatig een hemp shake nemen. Het geeft een heerlijk verzadigd gevoel, wat mentaal een goed gevoel geeft.

    • Jo, het is een aantrekkelijk idee en ik ga het eens overwegen.Waar ik nog een beetje mee zit is dat het door de mens gefabriceerd is, ik ga dus eerst eens even bestuderen wat het precies is, wat erin zit en hoe het is vervaardigd. Ook moet ik nog ff bedenken hoe ik dat dan in mijn paleo dieet zou kunnen verwerken (drink geen sap). Bedankt voor de tip!

  4. Leo, wat maakt het uit?Gewoon verder doen! maakt allemaal niet uit toch? Je doet het voor niemand anders dan jezelf!

  5. Het wordt in de UK geproduceerd door Braham & Murray, Collabear Farm, North Devon EX31 3JZ. Op het etiket staat: voor meer informatie en recept ideeën ga naar www goodhempnutrition com Punten heb ik even weggelaten.

    Op het eitiket staat Glutenvrij, vrij van zuivel en lactose, vrij van GMO’s, vrij van hexaan, vrij van bestrijdingsmiddelen, vrij van conserveringsmiddelen. Meng 1 portie (2 eetlepels) in water, smoothies, vruchtensappen, yoghurt (!), ontbijtgranen en shakes.

    Ik eet al zuivelvrij, en probeer nu ook glutenvrij te eten en dan ben ik al aardig paleo bezig denk ik. Ik heb recentelijk een slow cooker gekocht en heb al een cookboek gevonden “Paleo Slow Cooking”. Als je een druk bestaan hebt is dit een fantastische uitkomt. Je kunt hiermee goed vooruit plannen. Een aanrader. Misschien zou het boek “Paleo Power Lunches” wat voor jou zijn.

    http://www.amazon.co.uk/Paleo-Power-Lunch-Delicious-Strategies/dp/0615629539/ref=sr_1_fkmr0_1?ie=UTF8&qid=1358423898&sr=8-1-fkmr0

    Wat ik kon lezen in het boek lijkt het mij een aanrader omdat ik ook moeite heb met lunches onderweg.

  6. Hoi Leonie, niet te streng zijn voor jezelf hoor! Eén misstap is zeker nog niet het einde van je whole30! Het is eerder een hernieuwde motivatie om erbij te blijven tot het einde 😉 Kan het me zo goed voorstellen hoe die dag is gegaan! Lijkt me ook zeker niet makkelijk met allemaal sociale verplichtingen en een huishouden te runnen. Respect voor hoe je het tot nu toe hebt gedaan. Trouwens op de site van whole9 staat als motto bij de january whole30: “progress, not perfection”. Lijkt me prima van toepassing op ons allemaal! Succes de komende anderhalve week nog xxx

Geef een reactie

