Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Whole30 #3

10 reacties

Leo goes paleo smoothie cocos/mango/orangeZeau, de eerste week zit erop en ik heb het idee dat mijn energieniveau weer wat omhoog krabbelt. Mijn tandvlees is zeker verbeterd en mijn huid lijkt alweer iets zachter en gladder te worden, ook mijn ‘healthy’ glow komt weer terug. Na wat tips op twitter wil ik mijn eiwitinname gaan verhogen, ik vindt het alleen een hele opgave want ik eet voor mijn gevoel al redelijk wat eiwitten. Echter uit mijn berekeningen blijkt dat dat dus wel meevalt en daar moet ik nu wat op gaan verzinnen. Mijn ontbijt is bij uitstek de maaltijd om meer eiwitten binnen te gaan krijgen, maar ik ben erg gehecht aan mijn nootjes. Het is makkelijk, ik hoef niets voor te bereiden, het hoeft niet gekoeld of opgewarmd te worden en ik krijg het ’s ochtends tenminste weg, want eieren ’s ochtends is me echt teveel behalve in het weekend wanneer ik wat later en op mijn gemak kan ontbijten. Ook een derde warme hap zie ik niet zitten, ik ben er dol op hoor maar niet drie keer per dag. Dus dat wordt nog even broeden.

Dag 7

Vandaag weer vroeg op om naar werk te gaan, het wordt een drukke week en ik hoop dat dat goed uitpakt met mijn Whole30 en yoga planning. Ik voel me wat moe bij het opstaan en mijn humeur is niet al te best, op werk trekt het alweer bij en de rest van de dag voel ik me eigenlijk wel prima.

Vandaag heb ik 1.873 kcal binnengekregen waarvan 128,3gr vet (61%)/111gr khd (22%)/81,8gr eiwitten (18%).

Wat heb ik gegeten?

Ontbijt
100gr noten en 10gr rozijnen

Lunch
sla met kipfilet, twee eieren, wat bacon en dressing op mayonaisebasis (ceasar salad zonder parmezaan en croutons)

Diner
casserole van bakbanaan en rundergehakt (testrecept, maar nog niet naar tevredenheid)

Snack
geen

Dag 8

Whole30 ging redelijk vandaag, ondanks dat ik slecht nieuws kreeg in de ochtend en me daardoor heel erg rot voelde heb ik me gelukkig wel aan Whole30 gehouden.  ’s Avonds heb ik wel meer gesnackt. Ook stond mijn hoofd niet naar koken, maar gelukkig was mijn man zijn eten vergeten waardoor ik ’s avonds zijn portie kon opeten. De kleine had gelukkig al op de crèche gegeten en mijn man moest ’s avonds werken dus ik hoefde met niemand rekening te houden. Mijn energie is duidelijk aan het stijgen want ik blijf weer veel te laat, wat opstaan ’s ochtends wel weer lastiger maakt. Allemaal aandachtspunten waar ik beter rekening mee moet houden!

Vandaag heb ik 1.523 kcal binnengekregen waarvan  85.5gr vet (49%)/137.7gr khd (33%)/ 67gr eiwitten (18%).

Wat heb ik gegeten?

Ontbijt
60gr noten en wat rozijnen

Lunch
de casserole van gisteravond

Diner
weer casserole

Snack
2 passiefruit
paar rozijnen
sinaasappel

Dag 9

Ik ben nog steeds van slag van het slechte nieuws van gisteren, heb daarom weer meer gesnackt en mijn koolhydraatinname schoot daardoor de lucht in. Morgen weer proberen er wat beter op te letten.

Vandaag heb ik 2.196  kcal binnengekregen waarvan 179.9gr vet (71%)/120.8gr khd (21%)/49.6gr eiwitten (8%).

Wat heb ik gegeten?

Ontbijt
noten

Lunch
gebakken zalmmoot met salade van gegrilde en gekookte groenten (aubergine, courgette, zoete aardappel, sperziebonen, rode bieten, zongedroogde tomaten, champignons)

Diner
Karbonade en bloemkoolpuree met wat truffelolie

Snack
smoothie kokosmelk mango/sinaasappel
hartige bananenchips

Leo goes Paleo karbo/bloemkoolmousse

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

10 thoughts on “Whole30 #3

  1. ik denk dat die bakbanaan te zoet en te bananig is voor het rundergehakt. Zou bataat geen goed alternatief zijn?

    • Nou het zal je verbazen hoe goed dat combineert :-), maar de overige ingrediënten was ik nog niet blij mee. Het idee van de bakbanaan is dat je ze als ‘lasagnebladen’ kunt gebruiken en je kunt de banaan rijp eten (zoet) of wat meer groen (hartiger). Bataat is vast ook een goede optie, dus daar zal ik ook eens mee aan de slag gaan. Wordt vervolgt :-).

  2. als lasagne bladeren kun je ook courgette in plakjes gesneden gebruiken, wel iets hartiger

  3. ja je bent er goed mee bezig, zit zelf ook vaak te tobben en dan kijk ik bij jou en maak verwante combinaties met de ingrediënten in mijn keukenkast.
    Ben nu bezig met brood op basis van o.a. Tapiocameel en amandelmeel. Als vervanger voor het gluten heb ik Arabische gom, krijg je luchtige open structuur als bij Ciabata

  4. Voordat ik mijn lactose intolerantie ontwikkelde, dronk ik een liter melk per dag en ging er een kilo kaas per week doorheen. Om nog te zwijgen over Griekse joghurt. Ik heb eens uitgerekend dat ik 60 gram eiwitten per dag naar binnen werkte. Mijn lichaam is daar jaren aan gewend geweest, en dus heb ik er nu steeds moeite mee om die hoeveelheid te compenseren. Veel proteine shakes zijn van whey poeder gemaakt of soja, dus vielen die voor mij af.
    Goede bronnen van eiwitten zijn Chia en hemp zaden. Ik had op het internet gelezen om 2 eetlepels gemalen chia zaden (in een koffiemoletje) door wat joghurt te roeren. Ik heb dat vervangen door een derde van een blikje kokosmelk te gebruiken en ik doe er ook nog wat hennepzaad (gemalen) erbij. Al roerend wordt het net joghurt. Ik prak er een banaan doorheen en heb zo mijn joghurt ontbijt.

  5. Ik herken het later opblijven in je verhaal! En wat je zegt, het maakt het opstaan wel wat lastiger. Al bijna op de helft, dat moet wel een goed gevoel geven? Wat zijn je plannen eigenlijk na de 30 dagen? blijf je dan nog zo strikt eten, en zo nee welke voedingsmiddelen ga jij jezelf wel toestaan daarna? Ik ben al aan het fantaseren over het eerste restaurant bezoek over twee weken 😉

    • Na de W30 wil ik strikter blijven eten dan daarvoor. Na mijn eerste W30 ging het in het begin nog redelijk strak qua eten maar naar mate de feestdagen naderden werd het meer en meer losser, waardoor ik niet meer rond de 80/20 zat, maar op het einde eerder andersom. Dat wil ik dit keer voorkomen door mezelf niet dagelijks op 80/20 te houden, maar meer alleen het weekend te gebruiken voor een ‘uitspatting’. Helaas ben ik gisteren alweer de fout in gegaan, ik heb rijst gegeten. Niet omdat ik dat zo graag wilde, maar omdat er vrijwel niets paleo te eten was (Surinaams feestje). Ik baal enorm, maar sterk mezelf door me voor te houden dat ik wel de taart, chips en wijn heb laten staan. Als er nou groenten bij het buffet waren geweest had ik nooit die rijst gegeten, maar ja. Ik ga gewoon door en ben dus maar even niet bezig met wat ik na deze W30 ga eten, alhoewel chocolade wel een van de eerste dingen zal zijn (of B&J) 😋).

  6. Pingback: A Tale of Carbs « Leo goes Paleo

Geef een reactie

