Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Bookreview: Practical Paleo

10 reacties

Leo goes Paleo cover practical paleoEen van de leukste dingen van een nieuw eetpatroon is toch wel dat je een legaal excuus hebt om flink wat boeken in te slaan, kookboeken én informatieve boeken. Inmiddels beschik ik over een aantal paleo boeken waarvan ik er vooralsnog één in het bijzonder wil vermelden. Het boek is van Diane Sanfilippo van Balanced Bites en het heet Practical Paleo en is een kookboek en bron van informatie in één. Diane is een gediplomeerd voedingsdeskundige en heeft een eigen praktijk in de VS.

Noot vooraf: klik op de foto’s om de pagina’s beter te kunnen zien, helaas is de kwaliteit van de foto’s niet super, ik heb ze gemaakt met mijn telefoon. Misschien moet ik toch eens een camera aanschaffen :-).

Het eerste wat mij opviel toen ik het boek thuisbezorgd kreeg was hoe GROOT het boek is, daarnaast is het met ruim 400 pagina’s ook nog eens waar voor je geld.

Practical Paleo is onderverdeeld in drie delen. In het eerste deel geeft Diane je een korte maar duidelijke basisuitleg hoe te beginnen aan een paleo voedingswijze en ze heeft daarvoor een aantal handige schema’s opgenomen in haar boek. Deze full color “guides to” zijn achterin het boek nogmaals opgenomen als handig uitneembare bladen die je zo op je koelkast kunt hangen of meenemen naar de supermarkt als geheugensteuntje.

Practical Paleo guideNaast een overzicht van alle paleo voedingsmiddelen (‘guide to: paleo foods”), zijn er onder andere ook overzichten voor vetten (“guide to: fats & oils”), gluten (“guide to: glutes”)  en zoetstoffen (“guide to: sweeteners)  opgenomen. Erg handig. Ook geeft Diane tips over hoe je nieuwe eetpatroon vol te houden als je uit eten gaat of wanneer je (veel) onderweg bent. Op een paar tips en productaanbevelingen na die (natuurlijk) meer op de Amerikaanse markt geïnspireerd zijn, zijn het zeer bruikbare tips voor ons Nederlanders.

Verderop in het boek komt misschien wel het belangrijkste gedeelte, in dit gedeelte wordt namelijk de relatie tussen voeding en gezondheid gelegd. Er is een heel informatief stuk over ons spijsverteringssysteem opgenomen, onderverdeeld per orgaan. Diane legt in eenvoudige taal uit hoe het werkt, wat er mis kan gaan en hoe dat dan weer te fixen. Ook is er een “poop pageant” opgenomen, grappig maar bovenal informatief. Als je ‘poop’  niet goed is, dan ben je meestal ook niet gezond! Ook de uitleg over je bloedsuikerspiegel in combinatie met koolhydraten is, zeker voor de newby paleo een must read, om maar even in de Engelse termen te blijven.

foto (32)In deel 2 zijn voor allerlei uiteenlopende klachten (auto-immuunziekten, spijsverteringsziekten, schildklierproblemen, ms, chronische vermoeidheid, Fibromyalgie, hoog cholesterol, hoge bloeddruk en ik kan nog wel even doorgaan…) maar ook voor beter herstel, betere sportprestaties of simpelweg gewichtsverlies schema’s opgenomen met aanbevelingen welke voedingsmiddelen juist wel of juist niet tot je te nemen tezamen met voor elk van deze onderwerpen afzonderlijk 30-dagen menu’s en aanbevelingen ten aanzien van voedingssupplementen.

Practical Paleo spice blendsTenslotte volgt de sectie met recepten, er is zelfs gedacht aan de meest onervaren kok, want ook snijtechnieken worden (incl. foto’s) uitgelegd. Er staan goede en lekkere recepten in het boek, waarvan ik er een aantal heb uitgeprobeerd. Ook fijn; de recepten voor kruidenmengsels. Altijd handig. Wat me wel opviel was dat de recepten niet bijzonder gekruid zijn en dat er bij veel recepten nog wel een extra eigen touch aan het gerecht gegeven kan worden. Zo was het recept voor quiche wat te vlak van smaak, al was dat eenvoudig op te lossen door er een teentje knoflook en nog wat aanvullende kruiden aan toe te voegen.

Leo goes Paleo Practical paleo muffins

Leo goes Paleo Practical Paleo meat burger

Verder is het boek gewoon heel mooi gemaakt, mooie foto’s, frisse kleuren. Wat ik vooral zo mooi vind aan dit boek is dat echt alles aan bod komt, als er maar één paleoboek zou zijn wat je je zou kunnen veroorloven om te kopen dan zou ik toch wel deze aanraden. Er wordt niet alleen informatie gegeven, maar ook uitleg hoe in de praktijk met deze informatie aan de slag te gaan. Het is met recht een complete gids van alles wat je als doorsnee paleo-er zou willen weten met voldoende achtergrondinformatie ter naslag en vol met bruikbare recepten, zowel voor newby’s als gevorderden!

Practical Paleo meal plans

Practical Paleo page

Van Diane mocht ik een recept uit haar boek plaatsen op mijn blog (voor het gemak heb ik deze even vrij vertaald naar Nederlands), ik heb gekozen voor een zoet recept omdat ik uit de zoekopdrachten naar mijn blog opmaak dat daar veel vraag naar is :-).

Leo goes Paleo trufels

chocolate orange & mint chip truffles (12 stuks)

basisrecept

2 el kokosolie
3 el santen (geconcentreerde kokosmelk)
2 el amandel pasta (ik heb witte amandelpasta gebruikt)
1/4 tl pure vanille extract

Kies uit de volgende smaken:

Mint chip

2 tl munt extract
1 tl maple syrup (ahoornsiroop)
1 el cacao nibs (ik had deze niet in huis, maar zonder waren ze ook lekker)
2 el cacaopoeder (voor de buitenkant)

Chocolate orange

2 el cacaopoeder
2 tl maple syrup
rasp van 1 sinaasappel (houd 1 tl apart voor de buitenkant)
2 el geraspte kokos (voor de buitenkant)

Wanneer je beide smaken wilt maken dien je het basisrecept te verdubbelen.

Doe de kokosolie, santen, amandelpasta en het vanille extract in een kom en roer het geheel goed door totdat je een egaal mengsel hebt. Voeg de ingrediënten voor de door jou gewenste smaak toe en roer nogmaals goed door.

Zet het mengsel ongeveer 10 minuten in de vriezer om het wat te laten opstijven, het moet zo stijf zijn dat je er balletjes van kunt rollen. Rol er balletjes van met je handen en haal de balletjes door een kommetje met het mengsel voor de buitenkant (cacaopoeder of de kokos/sinaasappelrasp).

Bewaar de truffels in de koelkast en serveer gekoeld (noot: ze smelten snel).

Hieronder de foto’s van mijn bonbons.

Leo goes paleo practical paleo truffles

Ik had geen sinaasappel in huis op het moment dat ik deze bonbons maakte dus heb ik alleen kokos gebruikt voor de decoratie.

Leo goes Paleo practical paleo truffles 2

Yumyum, ze waren echt super lekker. Na mijn Whole30 ga ik deze zeker weer maken!

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

10 thoughts on “Bookreview: Practical Paleo

1. Dit boek had ik nog niet maar het klinkt erg interessant! Leuk om zo’n review te lezen. Wil binnenkort “it starts with food” bestellen, ken je dat ook?

Hoe gaat het met de whole30? Ik heb gisteren een idiote kleine misstap gemaakt maar nu gaat het een stuk beter 🙂 vooral energie en stemming.

• Hai Sjanett, it starts with food heb ik ook, leuk maar geen nieuws voor mij helaas. Ik gebruik het af en toe om ff iets te verifiëren mbt de Whole30, maar meer eigenlijk niet. Als je nog niet zo bekend bent met de achtergrond van strikt paleo dan is het een prima boek en zeker ook een leerzaam boek!

Wat voor misstap heb je gemaakt? Was het bewust of besefte je het pas later dat het niet Whole30 was? Hoe dan ook, kan gebeuren Whole30 is zo strikt, het is überhaupt knap als je de eerste week doorkomt 🙂 Waarmee ik niet wil zeggen dat je maar moet stoppen hoor!! Ik heb graag dat er nog iemand met mij meelijdt ;-). Ga gewoon door, zolang je er nog zin in hebt en het op kan brengen, de voordelen uiteindelijk zijn geweldig (hoe klein ze misschien ook lijken). Je merkt het eigenlijk pas wanneer je weer ‘gewoon’ gaat eten, dus hou vol!!

2. Ik heb het boek It Starts with food en The Paleo Solution (van Robb Wolf) beide als electronische versie (ePub formaat, lees het op mijn tablet) en vind beide aanraders. Beide boeken zijn heel duidelijk en begrijpelijk voor leken; ik grijp regelmatig terug en heb bepaalde onderdelen gebookmarked zodat ik snel even terug kan “bladeren” als ik iets wil opfrissen.
    Ook Practical Paleo heb ik, het is inderdaad een prachtig boek en ik raad het ook aan als “eerste paleo boek”. Mijn allereerste paleo boek was “Everyday paleo” (zie de gelijknamige website). Dat vond ik toen een geweldige eye opener, maar ik wist dan ook amper iets van paleo toen 🙂 . Dan vind ik de andere boeken die ik heb beter. Als je (kleine) kinderen hebt is “Eat Like a Dinosaur” ook een leuk boek!

• Hai Candy, ik heb ook al die boeken die je opnoemt. In principe zijn het allemaal toppers, als was het maar omdat ze paleo zijn :-). Al vond ik eat like a dinosaur wel de minste, ik heb een kleintje thuis (misschien nog te klein met haar 1,5 jaar) maar de meeste recepten in het boek zijn vervangingen voor slechte voeding (muffins, Mac ’n cheese etc). Ik ben daar eerlijk gezegd niet zo van, het boek ligt bij mij dan ook ergens in een hoek te verstoffen.

• Mijn kinderen zijn al wat groter en ik had iets nodig om hen te overtuigen dat ze echt nog wel lekkers kregen 😉 – dus bij mij is dat wel van pas gekomen 🙂 . Nu gebruik ik het ook minder.

3. Ik heb idd ook the paleo solution van Robb Wolf, erg leuk geschreven en leerzaam, maar niet zo geschikt als kookboek. Het meest fantastische paleo kookboek tot nu vind ik the paleo diet cookbook van L. Cordain, alleen daar staan weer geen foto’s in! (gek he, voor een kookboek?!), tot nu toe was alles daaruit echt een top recept. Weinig poespas, gewoon een aantal goede ingedredienten en kruiden mixen en erg smaakval! Al is hij wel van de vrij strikte paleo in zijn informatieve deel. Denk dat ik net een goed excuus heb gevonden om een nieuw boek te kopen hihi. Trouwens de misstap was een klein koekje bij de koffie.. normaal zou ik dat afslaan of aan iemand anders geven, maar het was een emotionele dag, en een lange dag, en ineens was ie in mijn mond! Spijt! Vooral omdat ik me echt voorgenomen had om deze 30 dagen goed door te komen. Nou ja, weer terug in het zadel en niet omkijken 😉

4. Ik heb Practical Paleo ook en vind het een fijn boek. Ik wilde er een review over schrijven maar dat hoeft nu niet meer 😉

5. Ik ben momenteel It starts with food aan het lezen. Het leest erg plezierig (voor mij) en ze leggen de grondbeginselen van de Whole30 goed uit. Ik heb al veel op paleo gebied gelezen en de principes van paleo worden niet altijd even goed uitgelegd.

Rode wijn bevat het antioxidant resveratrol en ik las daarover in het boek: a researcher who worked on the health benefits of resveratrol was found to have fabricated or manipulated data of 145 separate research prjects. En wij maar geloven dat rode wijn gezond is. Resveratrol zit in de rode velletjes van de druiven. Dus kun je beter de druiven zelf eten, zeggen ze. Zij demonstreren heel goed hoe we door de reclame beïnvloed worden, ook al beweren we dat we daar niet gevoelig voor zijn.

Practical Paleo heb ik ook al in huis. Het is inderdaad een lijvig boek. Ik kwam het boek op het spoor doordat Mary Dan Eades (de vrouw van Michael Eades) er een recentie over geschreven had.

• Jo, je komt altijd weer met geweldige aanvullingen (ik lees ook graag je bijdragen bij Melchior o.a.)! Ja, mooi verhaal van die resveratrol of eigenlijk hoe beïnvloedbaar we zijn. Kijk maar naar de halvarinereclames, ik weet niet hoe het met jou zit maar in mijn omgeving gelooft bijna iedereen nog altijd heilig in de gezonde eigenschappen van dat product. Ik heb het ook over hoogopgeleide mensen die nog steeds geloven dat de schijf van vijf het ideaal is en dat wanneer je geen brood eet dat je dan per definitie ongezond bezig bent. Moeilijk. Was er maar een duidelijk antwoord op wat nu echt gezond is (en in welke hoeveelheden).

• Tja, met mij gaat het ook zo. Mensen hebben dove oren wanneer je vertelt hoe slecht margarine of de oliën zijn, dus ik doe het nier meer. Omdat ik diabetes heb kan ik ze wel vertellen dat koolhydraten een averechtse uitwerking op mij heeft en ik wil het overvloed aan koolhydraten niet wegwerken met medicijnen. Ik prefereer mijn voeding aan te passen. Het resultaat is dat ik na 11 jaar nog steeds op dezelfde medicijnen zit en niet al overgestapt ben op insuline. Dat maakt wel indruk, maar of het hun aan het denken zet?? Ik betwijfel het, maar goed, misschien zet het iemand in de toekomst aan het denken dat het aan wat ze eten ligt.