Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Whole30 2013 #2

2 reacties

imagesDeze dagen waren in fysiek opzicht wat beter te doen dan de eerste drie, mentaal iets minder ondanks mijn nog immer sterke motivatie :-). Dag 4 was een dramatische dag, slecht gegeten en dat merk ik weer gelijk in mijn stemming en snaaigedrag (iets dat er een tijdje uit is geweest voordat de feestmaand begon). Het is maar weer eens het bewijs (voor mij dan) dat je je jezelf eigenlijk geen langdurige uitspattingen zou moeten toestaan om goed in je lijf te blijven zitten. Een enkele dag buiten de band springen (high carb food) is beter dan een maand los gaan, waardoor je uiteindelijk elke dag weer hoog in de koolhydraten zit. Daarnaast wordt het met mijn liefde voor vet eten dan op termijn een dodelijke combinatie. Dat willen we niet!! Althans, ik niet ;-).

Na wat onduidelijkheden bij een aantal de lezers omtrent mijn drinkgedrag deze periode geef ik hier nog even korte algemene uitleg. Ik drink gedurende mijn Whole30 alleen (kruiden)thee of water, mocht ik een enkele keer een glas versgeperst (!) vruchtensap nemen dan zal ik dat expliciet vermelden. Mijn thee- en watergebruik zal ik dus niet apart vermelden, je kunt ervan uitgaan dat ik zo’n glas (à 250 -350 ml) of 8 per dag drink.

Voor de nieuwe lezers, ik doe deze Whole30 hoofdzakelijk om zo gezond mogelijk te worden, als een soort detox en reset dus. Een reset, om weer wat strakker in de gezonde eetgewoonten te komen (het is weer helemaal mis gegaan met de feestdagen),  mijn 80/20-principe (80% paleo, 20% whatever) heeft niet goed uitgepakt op de manier waarop ik het deed. Ik maakte al snel weer van elke dag een 80/20 dag waardoor het gemakkelijk verschoof naar 20/80 als je begrijpt wat ik bedoel :-). Na deze Whole30 wil ik proberen vijf a zes dagen in de week volledig paleo te blijven eten en dat in het weekend of op feestjes eens voor wat lekkers te kiezen. Iedere avond bij de koffie of thee een stuk overheerlijke chocolade of mijn nog altijd geliefde B&J zet mij aan tot meer (van het ongezonde) en dat wil ik om gezondheidsredenen niet. Ik zou het niet erg vinden als er door deze ronde Whole30 nog een kilootje of 2 vanaf zou gaan, maar het is niet het doel (ik ben slank genoeg).

Dag 4

Vandaag ben ik nog steeds wel behoorlijk moe, maar dat kan ook komen doordat mijn dochter afgelopen nacht een uur heeft lopen spoken en papa had avonddienst dus mama was aan de beurt. Gelukkig werkte ik vandaag thuis dus kon lekker in pyama zo uit bed achter de computer kruipen met een lekkere kop thee. Geen collega die mijn rood doorlopen ogen heeft gezien :-). Verder voel ik me wel prima, heb geen problemen me aan mijn regime te houden. Opvallend was dat ik vanochtend wat gestrest was en maar een klein beetje heb gegeten (ook pas een paar uur na het opstaan), vroeger zou ik juist meer hebben gegeten (en dan vooral hele zoete dingen). Later op de dag en in de avond heb ik het weinige eten weer ingehaald door heel de tijd te snacken, hierdoor is mijn doel van 100 gram koolhydraten behoorlijk overschreden, ik zat vandaag op ruim 140 gram. Geen ramp, maar duidelijk een gevolg van te late en te kleine maaltijden, dus daar moet ik ff op letten in het vervolg.

Vandaag heb ik 1,694 kcal binnengekregen waarvan 95,7 gr vet (49%)/141,9 gr khd (31%)/ 80,3 gr eiwitten (19%).

Wat heb ik gegeten?

Ontbijt
een klein handje nootjes

Lunch
Hunza curry

Diner
Kabbeljauw en prei met een twist

Snack
paar rozijnen gepikt van mijn dochter
6 mangostrips
100 gr bananenchips (de hartige variant gemaakt van bakbananen)

prei met een twist

Dag 5

Op de kinderboerderij vandaag was er een moeder die Liga Continue koekjes (de chocoladevariant) uitdeelde aan haar kinderen. Even kwam die smaak van die koekjes weer op in mijn gedachten, ik heb die koekjes namelijk nog een periode gegeten in de overtuiging dat ie best OK waren. Ondanks dat ze best lekker waren en ik ze heel even mistte op dat moment, ben ik toch blij dat ik ze nu niet meer eet. Vandaag was sowieso de dag van de verleidingen, in de supermarkt (weer nadat ik te weinig gegeten had) had ik ook ff een slecht moment, vond mezelf zielig dat ik me al die lekkernijen ontzegde, bij de kassa was ik het gelukkig alweer vergeten. Verder vandaag wel behoorlijk cranky geweest :-(, maar dat kan ook aan iets anders liggen 😉

Vandaag heb ik  1.627 kcal binnengekregen waarvan  105,3 gr vet (56%)/112,8 gr khd (26%)/ 75,1 gr eiwitten (18%).

Wat heb ik gegeten?

Ontbijt
mijn nieuwe variatie op het lekkerste toetje ooit

Lunch
de kabbeljauw met prei van gisteren

Diner
Paleo hamburger
met ‘ konijnenvoer’ (rucola en babyleaf sla met zongedroogde tomaten, groene aspergetips, pijnboompitten en een dressing van vijgen-dadelazijn en olijfolie)

Snack
halve mangostrip

Leo goes paleo paleo burger

Dag 6

Nog steeds niet geheel fit, al merk ik wel wat lichamelijke verbetering en zie ik in de spiegel alweer verbetering aan mijn tandvlees, ben ik alleen in de ligstand voor de tv te vinden vanochtend. Het is zondag, who cares :-). Vanmiddag naar mijn neef geweest en hij heeft Indische rijsttafel voor ons gekookt/gehaald. Yummie, maar dan zonder de rijst. Ik heb de verleidingen van spekkoek en wijn zeer goed doorstaan vandaag, zeer zeer goed zelfs (ik ben zelf verbaasd dat het zo makkelijk was).

Vandaag heb ik ongeveer 1.665  kcal binnengekregen waarvan 102,4 gr vet (54%)/91,8 gr khd (20%)/ 101,4 gr eiwitten (25%). De waarden zijn misschien niet geheel representatief, ik heb hier en daar wat moeten gokken aangezien ik het niet zelf heb bereid.

Wat heb ik gegeten?

Ontbijt
roerei met ham en anderhalve tamarillo

Lunch
Salade van rucola, veldsla, gerookte kip, avocado, fijngehakte gedroogde abrikoos, geroosterde pistachenoten met een dressing van pistacheolie en passievruchtpulpazijn

Diner
Indische “rijst”tafel: ik heb rendang, een ei, wat groente en makreel in pittige saus gegeten. Daarbij nog een paar kroepoekjes, ik denk dat die laatste paleo zijn, maar dat zou ik eens uit moeten zoeken. Janet?

Snack
driekwart peer
halve banaan
26 gram gedroogde cranberries

Leo goes Paleo kip avocado pistache salade

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

2 thoughts on “Whole30 2013 #2

  1. Leuke update en goede foto’s!!!

  2. Mooi! Hou vol 🙂 Het sterkt wel hoor, wetende dat er nog iemand in hetzelfde schuitje zit 😉 knap dat je spekkoek hebt weerstaan (heerlijk). Gaat hier vandaag ook al wel wat beter, mijn update komt er ook zo aan. Die hamburger ga ik absoluut ook eens maken denk ik, ziet er heerlijk uit!

Geef een reactie

