Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Whole30 again

29 reacties

De feestdagen, of eigenlijk  het vreetfestijn (want dat is het bij ons), zijn weer voorbij. Ondanks dat ik altijd erg uitkijk naar de feestelijke decembermaand, ben ik ook weer harstikke blij als alles achter de rug is. Meer dan ooit heb ik dit jaar ook de behoefte aan een frisse nieuwe start. De afgelopen maand ben ik me flink te buiten gegaan aan gebak, noga en chocolade, zo erg dat het me echt de neus uitkomt inmiddels (en zo gek heb ik nou ook weer niet gemaakt). Zelfs manlief vroeg wanneer we weer een Whole30 gaan starten, nou bij deze. Vanaf 1 januari doen wij een nieuwe poging, ik ben benieuwd of ik het deze keer wel volhoud tot het einde (smiley).

Ter voorbereiding op mijn Whole30 heb ik ghee gemaakt, ik kan niet zonder mijn roomboter, dus heb van de rauwe boter die ik altijd gebruik ghee gemaakt. Roomboter is namelijk niet toegestaan tijdens een Whole30 (want het is zuivel), maar ghee wel omdat daar de melkbestanddelen uit zijn gehaald. Mocht je niet weten wat ghee is; ghee is een soort geklaarde boter, oftewel boter die langzaam verhit wordt en na een uur/anderhalf uur (en soms zelfs langer) zachtjes pruttelen (bovenop is een witte korst ontstaan en op de bodem zijn de bezinkselen lichtjes gebruind) wordt gezeefd door een kaasdoek. De melkbestanden worden op deze manier gescheiden van het vet en het water uit de boter is dan inmiddels verdampt. Er blijft een gele vloeibare substantie (botervet) over die hoger verhit kan worden dan boter. In principe bewaar je ghee buiten de koelkast, maar voor de zekerheid bewaar ik hem zelf liever toch erin. In de winter vind ik het lekker om tijdens de bereiding nog een laurierblaadje en twee kruidnagels toe te voegen, dat geeft een heerlijke volle smaak aan de ghee. Zie hier het resultaat.

Leo goes paleo freshly made ghee

Ik was eigenlijk niet van plan weer een heel verslag te gaan maken van deze keer Whole30, echter als jullie daar wel op zitten te wachten dan zal ik het alsnog voor jullie bij gaan houden. Laat het me maar even weten via een reactie of tweet, bij minimaal 10 geïnteresseerden zal ik het weer bij gaan houden.

Enne nog een gezond 2013 toegewenst!!

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

29 thoughts on “Whole30 again

  1. Hoi Leonie, Ik ga je aan het werk zetten 😉 Ja, dat wil ik wel graag weten! Nog de allerbeste wensen voor een gelukkig en gezond (paleo) jaar!

  2. Hei Leonie , goed zo! tweede poging. Ik meld me aan , bij deze 🙂

    Sjanett ( ken ik via Melchior’s blog is net ook met whole30 begonnen, elkaar een beetje stimuleren, lijkt je dat wat ?
    http://paleolland.wordpress.com/2013/01/02/day-2-of-the-whole30/

  3. Goed idee om laurierblad en kruidnagels toe te voegen aan de ghee. Ga ik ook eens proberen !

  4. Hoi Leonie. Nog de beste wensen voor 2013 en ook ik meld me aan voor je verslag!!!

  5. Ik heb je vorige poging met belangstelling gevolgd, dus graag weer een verslag. 🙂

  6. Dan hoop ik dat ik met mijn aanmelding zorg voor genoeg volgers om van start te gaan? Kijk er naar uit om jouw whole30 ook bij te houden 🙂 Succes!

  7. trouwens, ik zou ook graag zelf ghee willen maken, maar heb wat moeite met het vinden van de juiste boter (en een kaasdoek), heb je tips daarvoor?

    • Ik haal mijn boter altijd hier: http://www.dekeizershof.nl/
      Zij zijn een van de weinigen, zo niet de enige (?) in Nederland die nog op de ouderwetse manier boter maken. Vanuit Tilburg is het wel een eindje rijden, maar wellicht kun je er een keer in de maand een roadtrip van maken :-). Dat doe ik ook voor mijn Beemstervlees en dat werkt wel voor mij. Als je geen kaasdoek kunt vinden dan kun je ook een dunne theedoek of (schoon oud) laken gebruiken. Ik weet niet meer waar ik mijn kaasdoek vandaan heb, waarschijnlijk uit een kookshop o.i.d.

  8. Ik ben gisteren ook begonnen! Veel succes!!!

  9. Dag Leonie,

    Ik zou ook graag je verslag lezen 🙂

  10. Nou okee dan, hier nr 10… Ik doe mijn eigen versie van de whole30 as we speak, met als enige uitzondering…. Roomboter 🙂

  11. Succes met je Whole30! Ik begin maandag 🙂 en volg graag je verslag! Heb zelf in september al een W30 gedaan en van elke dag verslag uitgebracht, en denk dat ik dat deze keer ook weer doe 🙂 .

  12. Hoi Leonie,

    Ik volgde je blog vorig jaar al en vond het jammer dat er zo weinig berichten binnenkwamen en dit jaar werden dat er meer dus ga zo door.
    Ik ben zelf een soort van paleo “dieet” aan het volgen maar daar mogen we geen fruit mengen met eiwitten.

    Ik zie graag meer berichten van je verschijnen en lekkere recepten natuurlijk, bedankt.

Geef een reactie

