Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Whole30 of uh 23

3 reacties

Motivation -- that way

Eindelijk heb ik de tijd gevonden om mijn vierde (en laatste) week Whole30 aan jullie te verslaan. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, het liep een beetje anders dan gepland deze week. De oplettende lezer heeft in de titel al kunnen zien dat mijn avontuur vroegtijdig is gestopt, ik heb nog getwijfeld om door te gaan maar heb uiteindelijk toch besloten dat het beter was te stoppen.Het zit zo, de eerste dagen van week 4 van mijn Whole30 avontuur verliepen goed, ik heb me netjes aan de regels gehouden en mijn mentale cravings die zo opspeelden in week 3 waren gelukkig weer weg, heel apart van de een op de andere dag. Op de derde dag van deze vierde week hadden wij een etentje bij vrienden, ik had van tevoren aangegeven dat ze geen rekening met mij hoefden te houden (voor een leek op paleo gebied is het gewoon niet te doen te bedenken wat wel en niet kan) en ik had eerlijk gezegd ook niet zo’n zin om een hele waslijst met “no-go” ingrediënten door te geven. Daarnaast was het de keren dat we ergens anders hadden gegeten, tot nu toe, wel redelijk goed gegaan dus onbewust verwachtte ik dat van deze avond ook. Helaas, op de pompoensoep en het vlees bij het hoofdgerecht na was het geen paleo maal. De witlof (gekarameliseerd) en de aangemaakte sla met mozzarella waren voor Whole30 begrippen geen optie alsmede de aardappelen die erbij geserveerd werden. Ik had zo’n honger en ZO’N trek in die witte wijn die naar me stond te lonken, dat ik voor de bijl gegaan ben. Zwak misschien. Hoe dan ook, in een klap was mijn avontuur voorbij, mijn weken van voorbereiden, sterk houden, ontdekken van nieuwe gerechten, volharding, nieuwe energie én afzien waren opeens weg. Alsof het niets was, en meer nog alsof het voor niets geweest was.

Binnen enkele dagen echter ontdekte ik dat het zeker niet voor niets is geweest. Na het etentje, ik ging helemaal los (heb de schaal met chocoladekruidnoten die later nog op tafel kwam half leeg gevreten), heb ik nog geprobeerd de volgende dag weer terug te gaan naar het Whole30 regime. Dat lukte op zich aardig, eigenlijk vond ik het wel prettig en inmiddels voelde het ook wel aan als vertrouwd (da’s dan toch die minimaal benodigde drie weken hè). Maar al snel lonkte toch weer dat stukje chocolade of die roomkaas die zo lekker is door de spinazie. Ik heb het allemaal gedaan de afgelopen dagen. Ik ben ook door de supermarkt heen gelopen met het plan alles te kopen wat de afgelopen weken verboden was en daar eens lekker van te gaan genieten. Drie keer raden waarmee ik thuis kwam…….een pak kaakjes voor mijn dochter (ze waren in de aanbieding). Ik liep langs het toetjesschap en kon niets bedenken dat ik zo lekker vond dat ik dat perse weer moest eten, ik ging naar de ijsafdeling en zelfs Ben&Jerry deden me niets. Op de snoep- en koekafdeling, precies hetzelfde. Het is niet zo dat ik nu niets meer lekker vind, maar na die uitbundige avond met kruidnoten toe had ik er eerlijk gezegd helemaal niet zo’n behoefte aan. En gelukkig ben ik al wel zo ver dat ik het dan maar niet koop. Wel hebben we later in de week een doosje goede bonbons gehaald bij de Bontekoe. Normaal overleeft zo’n doosje het nog geen dag bij ons, nu bijna een week later is er nog 1/3 van het doosje over. Ongelofelijk!

Afgelopen weekend heb ik wel lekker gesmuld van ijs met Apple crumble bij vrienden, maar ik durf niet en wil ook niet teveel toegeven aan de zoete verleidingen. Daarvoor zijn de afgelopen weken mij te dierbaar geweest. Ik heb veel geleerd, een Whole30 is hoofdzakelijk een mentale strijd that’s for sure. Ik baal wel dat ik die strijd verloren heb, achteraf gezien had ik die laatste paar dagen toch wel vol kunnen houden en had ik het bij alleen maar vlees en pompoensoep kunnen houden die avond. Maar ik was er gewoon helemaal klaar mee, ik ben mentaal echt door een dal gegaan, met name in de derde week, en dat is nog het meest frappante, want de doorsnee Whole30-er gaat zich in de derde week juist weer wat beter voelen. Voor mij gaan de standaard regeltjes dus niet op, al is dat eigenlijk wel de story of my life :-). Deze Whole30 challenge heeft me echt laten zien, dat ondanks dat je geen (aantoonbare) voedselintoleranties hebt, je er heel veel bij te winnen hebt om zuivel, granen en ongeraffineerde koolhydraten maar zoveel mogelijk te laten staan. Hiermee heb ik naar mijn idee groot voordeel behaald ten aanzien van mijn huid. Die is zoveel gladder geworden, ook in mijn gezicht. Ik kreeg op het laatst ook complimenten van mensen om mij heen bij wie dat was opgevallen. Naar mijn idee heb ik een wat jongere uitstraling gekregen, frisser, mijn huid lijkt ook een zijdeglansje te hebben terwijl ze hiervoor wat dof en droog was. Ik heb nog wel mijn dagcrème nodig hoor, zeker met dit weer, maar normaal gesproken heb ik in deze tijd van het jaar redelijk wat droge plekken in mijn gezicht en zijn de maskers en volle crèmes niet aan te slepen (en dan vaak nog zonder succes). Dit is voor het eerst in zeker tien jaar, dat mijn huid nog steeds rustig en ontspannen (niet trekkerig) is.

Wat heb ik verder opgestoken van de afgelopen drie weken (naast mijn verbeterde huid):

^Rozer en vlakker tandvlees (het ziet er gewoon gezonder uit)

^Meer energie, in mijn geval niet met sprongen vooruit gegaan maar toch echt wel fitter over de gehele dag genomen

^Betere nachtrust en vooral veel frisser bij het opstaan

^Ik ben milder gestemd, ben minder snel boos/geïrriteerd

^Geen last meer van droge ogen, iets wat voorheen standaard aan het einde van de middag opkwam (ik ben lenzendrager)

^Geen dipjes meer in de middag

^Geen honger of trek (alleen mijn mentale cravings ;-))

^Ik ben 2,1 kg afgevallen (waarvan 1,4 kg vet/ 1,1 procentpunt) en mijn buikomtrek is met  ruim 3 cm afgenomen

Trouwens de dag na het etentje met de wijn en kruidnoten had ik meer moeite met opstaan (en nee het lag niet aan dat ene glas wijn). Een herkenbaar gevoel van voor mijn paleo periode, je voelt je echt fitter op voeding met minder koolhydraten. Mijn man had vervolgens twee dagen achter elkaar brood op bij de lunch en merkte gelijk op dat dat een negatieve invloed had op zijn stoelgang en het gaf hem ook een lichte buikpijn. Voor hem geen brood meer. Ikzelf heb alleen wat volkoren zuurdesembrood op, maar geen opvallende klachten. Behalve de volgende ochtend bij het opstaan, op de dagen dat ik brood, ijs, suiker of iets dergelijks heb gegeten merk ik dat de volgende ochtend direct bij het opstaan. Ook merk ik dat ik nadat ik suikerrijk voedsel heb gegeten toch sneller boos/geïrriteerd reageer, dat heeft waarschijnlijk met bloedsuikerpieken te maken. Alleen al voor mijn huid, energieniveau in de ochtend en humeur wil ik voortaan voorzichtig zijn met suikerrijke voeding en kaasjes. Ik blijf een groot fan van snoepgoed, maar ik heb nu wel ervaren wat het met je lichaam doet. Ik hoef alleen maar terug te denken aan de tijd voor mijn Whole30 en aan de dagen dat ik suiker eet om te weten dat ik daar het beste zo min mogelijk van kan gebruiken. Daarnaast is dat volle gevoel in je buik nadat je (veel) koolhydraten hebt gegeten eigenlijk helemaal niet prettig. Gek hè, dat was me in het verleden nooit zo opgevallen.

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

3 thoughts on “Whole30 of uh 23

  1. Fantastisch gedaan, Leonie ! Je verslag is heel duidelijk, hele leerzame ervaring voor jullie toch. En daar gaat het toch eigenlijk om. Ik vind het erg stoer van je, dat je je hebt gedaan. In zo’n korte periode al zoveel positieve ervaringen. Dat neemt je meer af ;-)))

  2. kan het helemaal begrijpen Leo, het lukt mij ook niet meer voor de volle 100%, ben blij als ik 80% paleo haal. Aardappels zijn er sowieso ingeslopen (zetmeel uit knol) en af ten toe kom je haast niet onder een biertje of wijntje uit. Per saldo als je 80% haalt is het altijd 100% beter als je dagelijkse menu voor de paleo (rekenkundig klopt het voor geen meter, ik weet het 🙂 maar dat zegt mijn gevoel).Marin

Geef een reactie

