Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Whole 30, week 3

2 reacties

Mijn derde week Whole30 alweer, en wat een week. Ik dacht dat ik vorige week de week van de uitdagingen had gegaan, nou mooi niet, deze week overtrof alles. Waar ik er in de eerste twee weken weinig last van had om mijn nieuwe en weet nu wel zeker: tijdelijke regime vol te houden, zoveel moeite had ik er in deze week mee. In een notendop  ik heb constant cravings gehad, ben ziek geweest en heb (hopelijk) mijn dieptepunt bereikt. Door het ziek zijn kan ik geen opgaaf doen van eventuele fysieke of geestelijke veranderingen, al is er op beide vlakken erg veel gaande geweest deze week. Ik zou deze week haast de ondertitel “no positive side effects” willen geven.

Hieronder weer een overzicht van dag tot dag.

Dag 15

De werkweek is weer begonnen en ik heb netjes mijn lunch mee, moet zeggen dat die routine er inmiddels aardig in zit. Het meest lastige van de overstap naar een paleolithisch eetpatroon zit hem eigenlijk in de voorbereidingen, wanneer je dat op orde hebt is het natuurlijk een fluitje van een cent ;-). Vandaag heb ik 1.819 kcal binnengekregen, 58% vet (122.8gr), 26% khd (127gr) en 16% eiwitten (76.5gr).

Wat heb ik gegeten

Ontbijt
zoals altijd weer de rauwe noten

Lunch
stoofvlees, rode kool met appel en rozijnen en puree van zoete aardappel

Diner
groene curry (met kokosmelk) van Chinese kool, wortel en varkensvlees

Snacks
1 peer

Dag 16

Mijn hemel wat ben ik chagrijnig vandaag, ik wil alleen maar muffins, pannenkoeken  chocoladekoekjes, sushi en muffins en pannenkoeken……. Ik heb zelfs pannenkoeken staan bakken, niet om mezelf nog verder te kwellen maar ik hoopte er dan misschien minder trek in te krijgen. Mijn man en dochter hebben ze heerlijk opgegeten, maar mijn trek ging niet weg. Ik had geen zin meer om te koken en wilde sushi, of eigenlijk sashimi gaan bestellen. Maar terwijl ik daarmee bezig was besefte ik me dat ik de sojasaus niet mocht, en hoogstwaarschijnlijk de wasabi ook niet. Daarnaast bestellen wij naast een flinke hoeveelheid sashimi toch ook altijd nog wel beetje sushi of een handroll en dat mag natuurlijk ook niet. Ik werd helemaal moedeloos en heb bij wijze van spreke de computer in de hoek geflikkerd en ben aan de slag gegaan met de biefstuk die in de koelkast op mij lag te wachten. Om het mezelf toch iets makkelijker te maken heb ik maar doperwten en worteltjes uit de vriezer opgewarmd, uiteindelijk toch nog best lekker gegeten. Vandaag heb ik 1.958 kcal binnengekregen, 62% vet (141.7gr), 17% khd (88.1gr) en 20% eiwitten (98.4gr).

Wat heb ik gegeten

Ontbijt
amandelen

Lunch

diner van gisteren

Diner
biefstuk met doperwtjes en wortels en wat bataat uit de oven

Snacks
smoothie mango kokos
omeletje met prei en spekjes

Dag 17

Nadat ik gisteravond best veel heb gegeten had ik vanochtend geen honger. Mijn ontbijt heb ik dan ook overgeslagen en heb dus eigenlijk weer een ochtendje IF gedaan. Ik ben vandaag moe en heb nergens zin in. Helaas zijn ook mijn cravings niet verdwenen, ze zijn eigenlijk alleen maar erger geworden. Wat een rotdag. Vandaag heb ik 1.669 kcal binnengekregen, 40% vet (74.5gr), 36% khd (164.1gr) en 25% eiwitten (100.4gr).

Wat heb ik gegeten

Ontbijt
niets

Lunch
diner van gisteren

Diner
zalm met spitskool en bakbanaan

Snacks
2 peren
omeletje met prei en spekjes

Dag 18

Ik ben ziek, dat verklaard misschien mijn verschrikkelijke gemoedstoestand van de afgelopen twee dagen. Thaïs was van het weekend al ziek geworden, heel haar bed ondergekotst en je ziet aan haar dat ze misselijk is en ze heeft diarree, oftewel een buikvirus o.i.d. En ik nu dus ook, manlief was heel stoer nog naar zijn werk gegaan vanochtend maar die is ’s middags ook ziek naar huis gekomen. Enige leuke eraan is dat we met z’n drietjes thuis zijn (dat is geen dagelijkse praktijk bij ons thuis). Wanneer ik ziek ben dan heb ik altijd een onbedwingbare behoefte aan suikerrijk eten, laat dat nu net niet mogen L. Mijn cravings zijn vandaag nog erger dan de afgelopen dagen en ik begin het langzaamaan mentaal echt een beetje te verliezen. Heb me maar vergrepen aan een paar rozijnen en wat peren, maar van die laatste werd ik alleen maar misselijker. Het ergste is dat ik allerlei excuses probeer te verzinnen om maar te kunnen stoppen met dit avontuur. Ook mijn ziek zijn probeer ik als excuus te gebruiken, terwijl toch uitgerekend als je ziek bent je maar het beste zo gezond mogelijk (dus Whole30) kunt eten. Ik geef er dan ook niet aan toe, maar het kost me ontzettend veel moeite. Vandaag heb ik 903 kcal binnengekregen, 30% vet (29.6gr), 42% khd (104.7gr) en 28% eiwitten (61.1gr).

Wat heb ik gegeten

Ontbijt
niets

Lunch
groentesoep met ballen

Diner
groentesoep met ballen

Snacks
rozijnen en wat gedroogde cranberries
1,5 peer

Dag 19

Nog ziek, hetzelfde als gisteren, ook weer enorm veel zin in zoet junkfood. Ik hou mezelf maar voor dat vier weken geen chocolade echt geen ramp is en eigenlijk ook helemaal niet zo lang is (op een mensenleven bezien). Als je dat nog geeneens vol kunt houden……nou ja, vandaag is het me in ieder geval weer gelukt. Vandaag heb ik 1.059 kcal binnengekregen, 59% vet (72.4gr), 18% khd (52gr) en 23% eiwitten (58.5gr).

Wat heb ik gegeten

Ontbijt
niets

Lunch
groentesoep met ballen

Diner
stoofpotje van lam met knoflook, tomaten en turkse groene paprika’s

Snack
bosvruchtensmoothie

Dag 20

Ook vandaag nog steeds ziek, ik had eigenlijk wel verwacht dat ik, nu ik zo gezond eet, wel sneller van zo’n buikvirusje af zou zijn. Niets is minder waar. Aan de andere kant, ik zit natuurlijk nu wel midden in een hele transitie en dat kost ook al energie voor je lijf, wellicht dat dat virus nu juist alleen maar lastiger te verdedigen is voor mijn lichaam. Vandaag heb ik 1.862 kcal binnengekregen, 61% vet (131.3gr), 30% khd (141.3gr) en 10% eiwitten (47.5gr).

Wat heb ik gegeten

Ontbijt
niets

Lunch
paddenstoelenbouillon en een glas verse jus d’orange

Diner
massala (kerrie) kip (1 pootje), kouseband, 1 ½ kerrie ei en een glas verse jus d’orange

Snacks
¾ appel
doosje rozijnen
macadamia’s

Dag 21

Mijn verlangen naar zoet en ongezond blijft aanhouden, ik heb het inmiddels ook helemaal gehad met de Whole30 en vooral met mezelf. Uit pure frustratie ben ik koekjes gaan bakken, Whole30-proof wel te verstaan. Oh, wat heb ik van die koekjes genoten zeg. Mijn onbedwingbare verlangen is weggeëbd en ik heb weer een beetje rust. Omdat ik de afgelopen dagen echt geen behoefte had aan voedsel en ik me voor mijn gevoel daar ook niet echt sterker door voel heb ik vanavond toch maar een paar happen aardappel op voor de extra energie, mijns inziens zijn aardappelen ook niet heel fout zolang je de consumptie ervan maar matigt en ze niet te vaak op het menu zet. Ik begin me fysiek ook weer wat beter te voelen en ga morgen weer werken. Vandaag heb ik 2.012 kcal binnengekregen, 63% vet (145.8gr), 17% khd (85gr) en 20% eiwitten (100.2gr).

Wat heb ik gegeten

Ontbijt
handje macadamia noten

Lunch
paddenstoelenbouillon

Diner
massala (kerrie) kip (1 pootje), kouseband, 1 ½ kerrie ei en twee happen aardappel 😮

Snacks
mijn fabulous 🙂 koekjes

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

2 thoughts on “Whole 30, week 3

  1. Hai. Ik kwam dit blog tegen op zoek naar een recept. Ben even gaan lezen. WIlde even kwijt dat die trek in zoetigheid erg logisch is omdat je veel producten gebruikt die de bloedsuikerspiegel snel doen stijgen waardoor je, als die weer instort, een “craving” krijgt. Je suikerspiegel gelijk houden is gezonder en laat de trek weg blijven.

Geef een reactie

