Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

niet van ‘echt’ te onderscheiden koekjes

16 reacties

Ik zal het maar alvast verklappen, mijn derde week Whole30 was erg zwaar. Vastberaden om niet op te geven heb ik vandaag een beetje toegegeven aan mijn verlangen naar zoet, maar dan wel binnen de grenzen van Whole30 (zoals ik het dan maar intepreteer). Ik heb heel de week al zo’n trek in koekjes of chocolade (uit den boze tijdens de Whole30) dat ik onderstaand recept heb bedacht, verbazingwekkend genoeg was het in een keer goed. Op deze koekjes kun je jezelf of je kinderen zonder schuldgevoel trakteren, mijn dochter heeft ervan gesmuld (en ik ook trouwens)!

Aanvulling (4/11/2012): deze koekjes zijn ook heerlijk in een chocolade variant. Ik heb chocolade marmerkoekjes gemaakt, door na het bereide recept het deeg in twee delen te splitsen en aan 1 deel een eetlepel cacaopoeder toe te voegen, goed doorkneden en vervolgens van een deel van het cacaomengsel en een deel van het standaardmengsel balletjes te rollen. Ze zijn vast ook heel lekker in een volledige chocoladevariant, voeg er dan 2 eetlepels cacaopoeder aan toe.

20121104-153026.jpg

Paleo koekjes (12 stuks)

100 gr. amandelmeel (of gewoon 100 gr. amandelen fijnmalen)
50 gr. pistachemeel (of gewoon 50 gr. pistachenoten fijnmalen)
6 dadels, ontpit en fijngehakt
2 eetlepels kokosolie, vloeibaar
1 ei
1/3 tl. baking soda
snuf zout
1 tl. vanille extract

Mix het meel met de fijngehakte dadels, baking soda en het zout, het zou er als volgt uit moeten zien:

20121104-151841.jpg

Klop in een andere kom het ei los met de vanille extract en de kokosolie. Meng het met het meelmengsel en draai er 12 balletjes van. Leg ze op een bakplaat en plet ze iets.

20121104-152012.jpg

Bak de koekjes 10 min in een voorverwarmde oven op 180 graden, draai halverwege even het bakblik om zodat de koekjes gelijkmatig bruin bakken.

20121104-152214.jpg

Laat je me weten wat je ervan vindt?

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

16 thoughts on “niet van ‘echt’ te onderscheiden koekjes

  1. Hi, ik ben Carine, ik vind je blog heel interessant, ben zelf net ook begonnen met Paleo. Kun je me vertellen op hoeveel graden de dadelkoekjes gebakken moeten worden? Dank je wel!

    • Hi Carine, dankjewel voor je reactie! Wat stom van mij dat ik dat er niet bijgezet hebt, ik heb het gelijk aangepast. Je kunt de koekjes bakken op 180C (voorverwarmde oven). Veel succes met jouw Paleo avontuur, ik hoop dat het je goed zal bevallen. Ik hoor graag je ervaringen, door te delen kunnen we van elkaar leren!

      • Super bedankt voor je hele snelle antwoord! Dan ga ik ze NU bakken!
        Trouwens, waar koop jij de vanille extract?
        Dank je wel!

      • Graag gedaan. Ik maak mijn vanille extract zelf door vanillestokjes te laten staan in vodka. Het is niet helemaal paleo (vodka wordt doorgaans gedestilleerd uit graan), maar ik vind het nog altijd een beter alternatief dan de chemische aftreksels die in je supermarkt kunt kopen. Als je voor 100% paleo wilt gaan, kun je het beste merg uit een vanillestokje gebruiken of het vanille extract helemaal weglaten.

      • PS: ik ben niet altijd zo snel hoor! Ik zit nu toevallig achter de computer 😉.

  2. Ik hoop dat je nog achter je computer zit 😉
    De koekjes zijn net gebakken. Ik heb het merg van één vanillestokje gebruikt. Ik heb net een koekje geproefd. Ik proef de vanille niet opvallend en de koekjes zijn niet knapperig en ze zijn wat zacht van binnen. Klopt dat? Of is 10 minuten toch iets te kort en/of moeten de koekjes nog langer afkoelen en worden ze dan knapperiger

    • Het klopt dat de koekjes wat zachter zijn dan bijvoorbeeld zandkoekjes, ze zijn een beetje als bitterkoekjes qua structuur. Je zou het kunnen proberen ze nog wat langer te bakken bijvoorbeeld 12 tot 13 minuten, dan wordt de buitenkant nog wel wat knapperiger, maar de binnenkant niet.

  3. Ik vind ze erg lekker. Moet alleen nog achter de vanilleextract aan.
    Nogmaals dank je wel!

  4. Ze zijn heerlijk! Ik heb ze vanmiddag gemaakt. Had alleen amandelmeel en ik heb er ook nog kokosrasp en wat agavesiroop doorheen gedaan. Zelfs mijn kinderen vonden ze heerlijk! Ik heb een link naar dit recept op mijn site gezet; ik neem aan dat je dat geen probleem vindt… Anders hoor ik het wel 🙂

  5. Misschien tip? Goed alternatief voor vanillestokje: http://www.deweegschaal.nl/product/Sonnentor-vanillepoeder-10g.html (biologisch en zonder toevoegingen)

  6. Ik heb ze ook gemaakt en ze zijn heerlijk! Dank voor je recept. Ik heb ook gelinkt naar je recept vanaf mijn blog!

  7. Hier wisselende reacties! Ikzelf vond ze erg lekker maar een vriendin van mij vond t niets… Ook bij de kids verdeeldheid.. Nou dan is t gewoon een lekker snackje voor mams. (Gok dat ook paps t te “gezond” vindt smaken!)

Geef een reactie

