Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Whole 30, week 2

5 reacties

Mijn tweede week Whole30 is goed verlopen, al was het wel de week van de uitdagingen. Ik had overall weinig moeite om me eraan te houden en mijn energieniveau steeg dagelijks iets. Ik ben helderder in mijn hoofd en pik dingen voor mijn gevoel sneller/makkelijker op. Wel heb ik een aantal keer heel bewust en standvastig aan mijn regime moeten vasthouden, helaas is dat één keer niet helemaal goed gelukt, maar bij gebrek aan beter wil ik mijzelf daar niet al te zwaar voor straffen. Het is tijdens de Whole30 niet toegestaan om je gewicht of lichaamsomvang te meten, dat doe ik dan ook braaf niet, maar ik kan je alvast mededelen dat ik zeker in omvang wat kwijt ben, mijn kleding zit losser. Opstaan wordt iets makkelijker merk ik, ik ben alerter bij het ontwaken ’s ochtends, ook al is dat op momenten dat mijn dochter het tijd vindt om te eten en ik nog uur in bed zou kunnen liggen voordat mijn wekker gaat. Mijn trek/honger lijkt ook nog steeds minder te worden, ik heb moeite om bij mijn nootjes nog een banaan te eten ’s ochtends, die is dan ook naar de middag verschoven.

Hieronder weer een overzicht van dag tot dag.

Dag 8

Mijn verkoudheid of wat het dan ook was is weg, ik ben weer fit, gelukkig maar want mijn dochter vond dat het om zes uur tijd was om op te staan. Aangezien ik pas om zeven uur eruit hoefde heb ik zelfs nog wat in het huishouden gedaan (het gaat niet goed met mij :-p). Toen ik in de spiegel keek had ik het idee dat mijn tandvlees er beter uitziet, ik kan er niet echt de vinger oplegger maar het is misschien iets roziger en vlakker/het zit beter rond mijn tandhalzen (does that make any sense?). In de eerste week Whole30, dat ben ik helemaal vergeten te vertellen, heb ik een aantal dagen last gehad van bloedend tandvlees bij het poetsen ’s morgens. Dat is nu over en daarvoor in de plaats lijk ik nu dus beter uitziend tandvlees te hebben gekregen. Vandaag heb ik 1.867 kcal binnengekregen, 61% vet (131.6gr), 22% khd (114.1gr) en 17% eiwitten (80.3gr).

Wat heb ik gegeten

Ontbijt
rauwe noten

Lunch
geroerbakte biefstukreepjes met courgette, paprika, ui en wortel

Diner
gehaktbal met Yumyum puree (link) en gebakken bakbanaan

Snacks
1 passievrucht
1 peer
1 banaan

Dag 9

Alweer aan de schoonmaak vanochtend! Was weer vroeg wakker en vond dat de badkamer wel een sopje kon gebruiken (ik ga hier natuurlijk geen gewoonte van maken, denk ik). ’s Middags hield mijn lijf weer grote schoonmaak, ik was doodmoe en moest twee keer achter elkaar naar het toilet, sorry folks de vieze verhalen horen er ook bij ;-).Verder vandaag een uitdaging gehad, onverwachts zijn we met z’n drieën naar een goede vriend van ons gegaan. Hij heeft een pizzeria….need I say more? Het was zes uur en Thaïs, onze dochter, had nog niet gegeten (normaal eet ze tussen 17:00 en 17:30 uur), dus ik moest wel wat bestellen want we waren er net. Canneloni met spinazie en gehakt leken me nog de beste optie. Toen die dampende schaal met canneloni op tafel kwam had ik het wel even zwaar, het is namelijk een van mijn favoriete gerechten bij hem. Maar, ik heb me natuurlijk kranig gehouden en heb de canneloni opengesneden en mijn dochter de vulling te eten gegeven. De lege rolletjes zijn weer netjes terug de keuken in gegaan. Manlief en ik hebben later op de avond braaf thuis gegeten. Vandaag heb ik  kcal binnengekregen, % vet (gr), % khd (gr) en % eiwitten (gr).

Wat heb ik gegeten

Ontbijt
rauwe noten

Lunch
diner van gisteren

Diner
weer het diner van gisteren, manlief was vergeten zijn (extra grote) portie op te eten

Snacks
ca. 20gr. rozijnen
1 mango
½ kaki fruit
paar happen spinazie/gehaktvulling van de canneloni

Dag 10

Zoals beloofd ;-), lekker in mijn bedje blijven liggen, geen schoonmaak taferelen vandaag. Wel gewoon gewerkt natuurlijk. Eigenlijk is me vandaag niet echt iets opgevallen, behalve dat ik echt veel minder vaak naar het toilet hoef om te plassen tegenwoordig, op zich wel handig. Vandaag heb ik 2.022 kcal binnengekregen, 60% vet (142.7gr), 23% khd (127.5gr) en 16% eiwitten (86.6gr).

Wat heb ik gegeten

Ontbijt
rauwe noten

Lunch
gehaktbal met spitskool

Diner
spruitjes met venkel uit de oven en een tartaartje

Snacks
bananensmoothie
ca. 20gr rozijnen
1 banaan

Dag 11

Weer een uitdaging vandaag. We zijn ’s avonds bij mijn vader langs geweest en hebben daar gegeten, Chinees, da’s dus mijn fail van de week. Het was sowieso een slechte dag wat hoeveelheden eten betreft dus weigeren was geen optie. Ik heb daarom maar een zo best mogelijke keuze proberen te maken en heb foe yong hai, babi pangang en tjap tjoy gegeten. Geen rijst, bami, kroepoek of wat dan ook natuurlijk. Maar ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat die sauzen van de Chinees barstensvol vetsin en suiker zitten, los van de bindmiddelen, ik baal dus wel een beetje. Vandaag weet ik niet hoeveel kcal ik heb binnengekregen, dat is gewoon niet te meten door het Chinese voer.

Wat heb ik gegeten

Ontbijt
rauwe noten

Lunch
bananensmoothie

Diner
tjap tjoy, babi pangang en foe yong hai

Snacks
geen

Dag 12

Vandaag ben ik erachter gekomen dat in vrijwel alle bacon en ham die te koop zijn in de supermarkt (bij slagers weet ik het niet) toegevoegde suiker bevatten in de vorm van glucosesiroop, dextrose of suiker zelf, bizar!! Dus denk niet dat je goed bezig bent als je eieren met bacon eet, want bacon bevat dus doorgaans toegevoegde suiker. Alleen de rauwe Spaanse ham en de rauwe parmaham hadden geen toevoegingen (op eventueel wat zout na), daarom zijn ze gelijk een stuk duurder ;-). Beetje jammer, maar kijk er eigenlijk niet meer van op dat de meest onzinnige toevoegingen worden gedaan aan voedingsmiddelen door de industrie. Vandaag heb ik 1,465 kcal binnengekregen, 70% vet (119.3gr), 13% khd (49.5gr) en 17% eiwitten (64.7gr).

Wat heb ik gegeten

Ontbijt
rauwe noten

Lunch
spruitjes met venkel uit de oven en een tartaartje

Diner
eieren met rauwe ham

Snacks
1 banaan

Dag 13

Vandaag heb ik onbewust aan IF gedaan. IF staat voor intermittent fasting. We moesten ’s ochtends vroeg weg en ik had nog niet ontbeten, vervolgens was het pas rond een (1) uur dat ik iets gegeten heb. Normaal gesproken zou ik dit niet hebben volgehouden, had ik allang hoofdpijn en een wee gevoel gehad, chagrijnig geworden en niet in staat geweest om nog enigszins fatsoenlijk te functioneren. Vandaag…nergens last van. Mijn man wel, hahaha, een brok chagrijn en duidelijk nog niet gewend aan de Whole30. Heb dus maar snel een flesje versgeperste jus d‘orange gehaald voor hem en een flinke hand noten gegeven. Daar kon ie in ieder geval eventjes op vooruit, arme stakker. Vandaag heb ik 1,567 kcal binnengekregen, 54% vet (98.6gr), 29% khd (124gr) en 17% eiwitten (66.6gr).

Wat heb ik gegeten

 Ontbijt
een paar walnoten
half glas jus d’orange

Lunch
broccoli met karbonade

Diner
weer broccoli met een karbonade

Snacks
2 peren
frozen bosvruchtensmoothie

Dag 14

Vandaag een rustige dag, fond gemaakt van zelfgetrokken bottenbouillon, goed voor de collageen aanmaak. Ik voel me goed en heb het idee dat ik deze Whole30 wel voor altijd zou kunnen volhouden. Vandaag op visite bij mijn moeder ook gemakkelijk het lekkers bij de thee kunnen afslaan. Wel lief van haar, ze had goed gevulde groentesoep gemaakt voor de lunch en als dessert mijn bananensmoothie. Dat maakt het wel een stuk makkelijker voor ons, thanks mam je bent een schat. Vandaag heb ik 1,769 kcal binnengekregen, 47% vet (95.2gr), 29% khd (140.4gr) en 24% eiwitten (102.8gr).

Wat heb ik gegeten

Ontbijt
roerei met gerookte makreel

Lunch
groentesoep en een halve bananensmoothie

Diner
stoofvlees, rode kool met appel en rozijnen en puree van zoete aardappel

Snacks
2 peren

Ik vond het qua voedingswaarde een minder goede week dan week 1, mijn doel voor komende week is dan ook om weer iets meer balans te vinden hierin.

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

5 thoughts on “Whole 30, week 2

  1. Distraction, je ontkomt er soms niet aan 😦
    Vreselijk die suiker in alle vleeswaren in de supermarkt, wie heeft dat bedacht ? Ik doe iedere dag IF, eet maar 2 x per dag. Rond 9 uur en rond 15 uur. Maar ja, ik werk niet meer, dus ik kan mijn eigen dag indelen. Heel bevrijdend, na 17 uur is mijn keuken opgeruimd en hoef ik helemaal niet meer met eten bezig te zijn. Nog een paar kopjes thee in de avond. That’s it. Vooral voor mijn bloedsuiker is dit een zege.

    Leonie deze week wordt vast beter, houdvol !

    • Dankjewel Mariet, het was niet zo’n beste week he, ben ook heel benieuwd wat deze week gaat brengen. Wow, maar twee keer per dag eten, vroeger zou ik gezegd hebben dat ik dat echt niet zou kunnen, inmiddels wel :-), al zou ik het eerlijk gezegd niet willen. Maar ik begrijp jouw beweegredenen en als dit voor jou werkt dan is dat top toch! Ik merk wel dat ik naar minder eetmomenten toe ben gegaan ten opzichte van voor mijn paleo avontuur, toen at ik eigenlijk heel de dag door (bloedsuikerspiegel). Inmiddels is dat wat rustiger en eet ik denk ik gemiddeld vier keer (incl. de snacks) nog, een stuk rustiger voor je lichaam inderdaad. Een opgeruimde keuken spreekt me trouwens wel aan hihi. Hoe groot zijn jouw maaltijden bij maar twee keer eten op een dag?

      • Voor mij werkt het heel goed, en wel voor mijn bloedsuiker ( ben diabeet )
        ’s Morgens een wafeltje (zelfgebakken, zonder graan) met flink wat kokosolie en een beetje notenboter, 2 koffie met room.
        In de middag 150 gr vlees of vis , gebakken in flink wat boter of kokosolie, uitje, knoflook. Sla, komkommer, en vaak nog een andere groenten.
        Als toetje een klein stukje zelfgemaakte chocolade of slagroom opgeklopt met wat fruit.

        ’s Avonds nog een beker thee met schuitje room. Dat’s it. Maakt dat ik nu eindelijk heel gestaag afval en vooral mijn bloedsuiker beteris

        .

  2. Inspirerend om te lezen!
    Ik ben momenteel bezig met ‘cleaning the pantry’, alias de keukenkast leegeten, op weg naar mijn Whole30 uitdaging volgend jaar. Mijn ‘pantry’ bevat nu nog veel psuedogranen als quinoa en boekweit. Vind het toch zonde om dat zo maar in de prullenbak te mikken.
    Het minder plassen is herkenbaar trouwens, ’s nachts is het weg (behalve als ik om 22.00 uur nog een kiwi ga eten) en overdag veel minder….

  3. je hoeft de boekweit toch niet weg te gooien, ik dacht dat dat juist, net als amandelmeel, er wel bij mocht?

Geef een reactie

