Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Boekweit, je nieuwe beste vriend?

2 reacties


Vandaag zag ik op twitter een aantal interessante tweets over boekweitmeel en de paleo relevantie. Er is mij wie niet al eerder opgevallen dat er veel onduidelijkheid is omtrent het hele paleo gebeuren (en het is niet dat wij paleo-ers het onszelf gemakkelijker maken). Omdat dit mijn blog is wil ik graag mijn mening over dit item geven, gewoon omdat ik dat hier kan :-P, maar ook omdat ik de (startende) paleo-ers onder jullie iets mee wil geven om over na te denken.

Er zijn veel redenen om aan een paleolithisch eetpatroon te beginnen. Vaak zie je dat mensen ermee in aanraking komen doordat ze een voedselintolerantie hebben en op zoek zijn naar een alternatief, anderen zijn ermee in aanraking gekomen om algehele gezondheidsredenen (ik schaar mijzelf hieronder) of om gewicht te verliezen. Redenen te over om voor paleo te kiezen en ‘in my humble opinion’ geen slechte keuze voor je lijf. Paleo kun je zo extreem maken als je zelf wilt, op paleo hacks bijvoorbeeld kom je redelijk wat extremisten tegen, maar hun feedback is niet altijd slecht. Het houdt je scherp en geeft je ‘food for thought’ over je eigen eetpatroon en de keuzes die je maakt. Zelf ben ik een soms nog iets te gematigde paleo-er; ik houd over het algemeen de 80/20 regel aan. Hierbij slaat helaas de verhouding nog weleens te ver door naar de ’20’-zijde, maar daar werk ik aan 🙂 babysteps, babysteps. Voor een suikerjunkie als ik was (en nog steeds een beetje ben helaas) doe ik het zo slecht nog niet, hoop ik.

Goed, boekweit dus, is dat nu wel of niet een goede keuze binnen paleo? Om dat te beantwoorden moeten we eerst kijken wat het eigenlijk is. Boekweit is een zaadplant ook wel te kwalificeren als ‘pseudograan’; het heeft veel weg van een graan, maar het bevat geen gluten. Mensen die aan paleo beginnen vanwege bijvoorbeeld een gluten intolerantie zullen het dan ook waarschijnlijk aanmerken als paleoproof. De zaadjes worden vaak tot meel vermalen en bevatten verhoudingsgewijs ten opzichte van tarwemeel veel kalium, verder liggen de waarden van de vitaminen en mineralen net iets boven, maar voornamelijk onder die van tarwemeel. Daarnaast bevat het meer koolhydraten, minder eiwitten, minder vet (en we weten inmiddels, vet is GOED) en minder vezels dan tarwe, in dat opzicht is het dus eigenlijk inferieur aan tarwe. Ja en tarwe, just let’s not go there.

Dat gezegd hebbende, is boekweit vanuit historisch oogpunt geen paleo materiaal, het is een product dat (op grotere schaal) verbouwd moe(s)t worden om als regelmatig voedsel te hebben kunnen dienen voor onze voorouder. En als het hele voorouder gedoe niet in je straatje pas, doet het simpelweg onder voor andere voedingsmiddelen.  Om het te nuttigen dient het eigenlijk nog teveel bewerkt te worden en op een superproduct als honing na heeft het ook een te hoge glycemische waarde om echt paleo te kunnen zijn. Als je echter niet zonder je spaghetti kunt, kijk dan nog eens hier voor een, al zeg ik het zelf, uitstekend alternatief.

Ik ben hier niet om je te zeggen wat je wel of niet moet eten, dat laat ik helemaal aan jou over, jij bepaald waarmee jij je lichaam wil voeden. Wel wil ik je graag uitleggen wat paleo voor mij betekent. Ik zie paleo (al ben ik nog steeds een beetje zoekende) als een op voeding gebaseerde levenswijze die ervoor kan zorgen dat je zo lang mogelijk zo vitaal en gezond mogelijk kan blijven (en waar je hopelijk ook een platte buik van krijgt 😉 ). Uit alles wat ik tot nu toe heb gelezen is het van het grootste belang dat de voedingsmiddelen die je tot je neemt, zo min mogelijk bewerkt zijn, alleen dan kun je voeding in positieve zin voor je laten werken. Dus boekweit valt voor mij af, maar ik schaar het wel onder mijn 20%, al moet ik eerlijk zeggen dat ik binnen die 20% dan liever iets anders heb dan boekweit (my dear friends B&J for instance) oh I really need to cut this crap.

De keuze is aan jou, waar staat paleo voor jou voor? Waarom ben je aan/met paleo begonnen en wat is jouw grootste hobbel in je transformatie? Ik hoor het graag, we kunnen elkaar verder helpen.

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

2 thoughts on “Boekweit, je nieuwe beste vriend?

  1. Hallo Leo,

    Ik ben nog zoekende wat Paleo betreft en verslind nu allerlei (online)leesvoer. Ik heb veel aan de site van eetgoedvoeljegoed.nl, gezondlevevanjacoline.nl en ook hier bij jou lees ik, voor mij, handige dingen. Brood heb ik vooralsnog geschrapt en rijst en pasta sterk verminderd. Zuivel gebruikte ik toch al niet veel en suiker is ook niet echt moeilijk om los te laten. Waar ik wel tegen aan loop is wat eet je nu zo’n hele dag. Vooral, wat neem je mee naar het werk. Mijn doel inzake Paleo is als eerste mijn gezondheid verbeteren, daarnaast zou ik graag een kilootje of wat willen afvallen. Met dit laatste in het achterhoofd is het gevoel dat je nu vetter eet wel lastig. Het zijn gezonde vetten, dat weet ik. Maar het knopje moet om. Ik zou het leuk vinden als andere (startende) Paleo’rs inzicht gaven in hun dagmenu’s.

    Ik blijf je site volgen!

    Groetjes,
    Sylvia

  2. Hallo Leoni,

    Leuke blog 🙂

    Ik ben zelf sinds een tijdje op Paleo voeding overgestapt en boekweit staat regelmatig op het menu.
    Maar dan niet de gewone in 20 minuten klaar boekweit, maar meer de raw-food boekweitvorm, maar dan wel gekookt! 😉

    Om boekweit om te toveren naar een verse, vette, eiwitrijke en koolhydraatarme heerlijk romig en zacht smakende Paleovoeding doe je het volgende:

    – ’s avonds, 2 dagen voordat je de boekweit op het menu zet, doe je een mok boekweit (voor 3 à 4 personen) in een glazen pot van ongeveer 1 liter en voeg je ruim water toe;

    – 15 minuten laten staan en dan de pot tot de rand vullen met water en voorzichtig roeren met een lepel zodat een werveling ontstaat;

    – dan het water uit de pot voorzichtig afgieten waarbij alle drijvende boekweitkorrels en boekweitstukjes in de gootsteen mogen verdwijnen – het water dat je afgiet is dan vaak al wat stroperig en grijzig van kleur – dat is het zetmeel dat losgeweekt is van de boekweit – en stoppen met afgieten net voordat de hele op de bodem liggende boekweitkorrels met het restwater de pot uit dreigen te stromen bij het waterafgieten;

    – het waterniveau aanvullen tot ruim onder de rand van de pot en afdekken met een lapje kaasdoek o.i.d. – zodat het kan ademen;

    – de boekweit een nacht in het water op een koele plek laten weken;

    – ’s ochtends het water tot de rand van de pot aanvullen en voorzichtig roeren met een lepel zodat een werveling ontstaat. Vervolgens het water uit de pot voorzichtig afgieten waarbij alle drijvende boekweitkorrels en boekweitstukjes in de gootsteen mogen verdwijnen – het water dat je afgiet is stroperig en grijzig van kleur – dat is het zetmeel – dat losgeweekt is van de boekweit en
    stoppen met afgieten net voordat de hele op de bodem liggende boekweitkorrels met het water de pot uit dreigen te stromen bij het waterafgieten;

    – voeg weer water in de pot toe tot de rand aan toe en roer weer met een lepel en giet weer af;

    – herhaal dit spoelen van de boekweit totdat het afgietvocht helder en niet meer stroperig is (dit kan wel 6 tot 8 keer nodig zijn);

    – giet daarna het laatste beetje water af met het lapje kaasdoek bovenop de pot, schud de boekweitkorrels die aan het kaasdoek zitten los naar de andere korrels op de bodem en laat de pot een dag op een koele plaats uit direct zonlicht staan tot ’s avonds;

    – herhaal ’s avonds het spoelen en roeren een aantal keer en zet de pot weg op een koele plek voor de nacht;

    – herhaal ’s ochtends het spoelen en roeren een aantal keer en zet de pot weg op een koele plek tot de maaltijdbereiding;

    – spoel de boekweit bij de maaltijdbereiding nog 1 of 2 maal en breng het in een pan aan de kook met ong. 2 maal zoveel water en een theelepeltje zout toegevoegd;

    -20 min. zachtjes door laten garen, dan doorroeren, ong. 5 – 15 minuten laten nagaren en dan opdienen.

    De smaak van de boekweit is erg veel anders geworden na deze bewerking, heerlijk romig en zacht en is dan een prachtige aanvulling op het Paleomenu.
    Het lijkt erg bewerkelijk, maar veel meer dan wat spoelen en afgieten is het eigenlijk niet en als je het lekker vind en regelmatig doet is het een gemakkelijk in dag in te passen routine 🙂
    Als het ’s zomers wat warmer is, kun je de boekweit zo nodig in de middag extra spoelen of het in de koelkast wegzetten.

    Hartelijke groet,
    Frank

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s