Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Rust in je hoofd

3 reacties

20120919-205400.jpg
Heb je weleens gemediteerd? Een aantal jaren geleden heb ik in een periode waarin ik wel wat mentale ontspanning kon gebruiken een poging gedaan tot meditatie. Ik kon er toen niets mee, al die gedachten die door mijn hoofd bleven dwarrelen en die mijn poging tot het leegmaken van mijn hoofd in de weg stonden, niets voor mij dus, dacht ik. Inmiddels heb ik geleerd dat het helemaal niet erg is als die gedachten door je hoofd blijven spoken en dat wanneer dat gebeurt je gewoon weer opnieuw kunt beginnen. Op de een of andere manier ben ik er toen toch niet mee doorgegaan, iets wat ik nu wel jammer vind. Mijn buurvrouw bijvoorbeeld, heeft heel veel baat bij haar dagelijkse meditatiemomentje. Het geeft haar veel energie en rust, iets wat ik ook wel wil 🙂 en daarom ben ik sinds kort toch weer gestart met mediteren.

Binnen een paleolithische leefwijze denk ik dat meditatie ook uitstekend past, ik kan me voorstellen dat onze voorouders wellicht niet in een hut of grot in lotushouding met de handpalmen omhoog zaten te mediteren, maar ik denk wel dat meditatie een soort van vast onderdeel in hun hele doen en laten was (call me romantic), maar dan op een andere manier. Over het algemeen was hun dagelijks patroon natuurlijk een stuk minder hectisch dan dat van ons tegenwoordig veelal is. Zij hadden van nature meer rust in hun dagelijkse activiteiten (denk aan lange afstanden wandelen, het plukken van besjes, borstvoeding geven of gewoonweg luieren, want ze waren echt niet altijd op de vlucht voor groot wild natuurlijk). Zij hadden helemaal geen meditatie nodig in de vorm waarin wij die nu beoefenen en verkregen vanzelf mentale rust gedurende hun activiteiten dit zuig ik allemaal uit mijn duim (en rekeningen bestonden nog niet, wat hadden ze het toch goed :-p). Om in ons drukke leefpatroon toch nog een beetje van die natuurlijke rust terug te brengen is meditatie denk ik een uitstekend middel, behalve voor mijn man die heeft daar namelijk de tv voor, volgens hem is meditatie alleen maar dodelijk saai en volkomen nutteloos, sorry Honey, just give it a try some day.

Drie redenen om vandaag nog te beginnen met meditatie

(1) Het ruimt lekker op

Mediteren is als het opruimen van je huis. Tijdens meditatie raak je negatieve gevoelens, gedachten en energie kwijt, je gooit ze allemaal in een kosmische prullenbak en laat op die manier meer ruimte in je lijf toe voor positieve dingen. Op den duur zul je merken dat je moeilijke situaties ook beter en sneller kunt relativeren en verwerken.

(2) Het maakt je zelfbewust

Door te mediteren krijg je meer helderheid in je hoofd, je kunt beter en makkelijker keuzes maken. Daarnaast word je tevens meer bewust van je (geestelijke) behoeften en naar mate je zelfbewuster wordt krijgt ook je zelfvertrouwen een boost.

(3) Je krijgt er meer energie van

Door lichamelijk letsel of een moeilijke periode wordt onze energie geblokkeerd, wat ons moe maakt en waardoor ons lichaam sneller kan verouderen. Door middel van meditatie kun je deze blokkades opheffen en krijg je weer meer energie. Net als dat een auto onderhoud en een poetsbeurt nodig heeft, heeft je lichaam dat ook, meditatie is als een onderhoudsbeurt voor je lichaam en geest en houdt zo je lichaam langer fit.

Hoe kun je het makkelijkst beginnen met mediteren?

Ga in een gemakkelijke houding zitten (lotushouding of op je knieën) en leg je handen op je knieën, in lotushouding kun je je handpalmen naar boven laten wijzen. Ga liever niet liggen, want dan is het verschil tussen slapen en deze “actieve” rust niet duidelijk voor je lichaam. Sluit je ogen en haal een aantal keer diep adem. Richt je aandacht op je ademhaling, laat je buik rustig op en neer gaan en probeer mee te gaan in dit ritme. Als er gedachten opkomen laat je deze rustig voorbij gaan, je hoeft ze niet te beoordelen, ze zijn er gewoon en gaan vanzelf weer weg. Breng je aandacht elke keer terug naar je ademhaling.

20120919-205629.jpg
Wat ook goed werkt is om een kernvraag of een bepaalde klank (mantra) te herhalen, bijvoorbeeld “wie ben ik”. Herhaal deze vraag een aantal keer, er zullen gedachten opkomen en misschien ook niet. Laat die gedachten toe en ga vervolgens terug naar je kernvraag, herhaal deze totdat je je weer volledig op je ademhaling kunt richten. Na wat oefenen, komt er vanzelf een rustmoment, een moment waarop er geen gedachten meer door je hoofd dwarrelen en je een bent met je ademhaling. Geniet van dat moment en wanneer er toch weer gedachten opkomen, herhaal je je kernvraag totdat je weer terug bent op het rustpunt.

Start met zo’n tien minuutjes per dag en bouw het langzaam op tot zolang je prettig vindt. Je lichaam is gewend aan stress en drukke situaties en moet zich aanpassen aan deze vorm van rust, in het begin zal de meditatie daarom niet vanzelf gaan en zullen je tien minuten waarschijnlijk gevuld zijn met allerlei gedachten. Snel genoeg zul je merken dat het lukt om helemaal stil te zijn en vervolgens zullen deze stille momenten steeds langer aanhouden. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!!

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

3 thoughts on “Rust in je hoofd

  1. Klinkt wel aantrekkelijk om eens te gaan proberen!

  2. Wat mij helpt, is me niet zozeer een doel te stellen in het mediteren. Dus ook niet het doel stilte te ervaren of erachter te komen ‘wie ik ben’. Gedachten en gevoelens zijn er altijd en zullen er altijd zijn. Bij mij werkt meditatie beter door dat wat er gebeurt ‘gade te slaan’. Het gaat dan om de constatering dat je gedachten en gevoelens hebt, in plaats van deze te willen beheersen in de hoop stilte te gaan ervaren. Het bewust ervaren en gade slaan van het getouwtrek in je hoofd, maakt in mijn ervaring dat je dit ook beter kunt accepteren in je dagelijks leven. Op den duur wordt het zelfs een beetje grappig als je je bewust wordt van dat eeuwige gedenk! En dat geeft een soort rust. (Dus ja eigenlijk is dat het doel, maar dat hou ik mij niet zozeer voor ogen…).

    Daarnaast heb ik sterk het gevoel dat het vermijden van brood en pasta mij een soort rust geeft, in buik én hoofd!

    • Hi Liz, leuk je reactie! En wat je schrijft over het vermijden van brood en pasta dat dat ook rust geeft in buik en hoofd klopt helemaal!! Ik zou daar zelfs zuivel aan willen toevoegen (in het geval van mijn man bijvoorbeeld). Sinds ik geen granen meer eet ervaar ik ook een relaxter gevoel in mijn lijf en wanneer ik nu een plak cake eet merk ik dat meteen aan mijn darmen, ondanks dat ik geen glutenallergie heb.

Geef een reactie

