Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Paleo spaghetti

3 reacties

Nu ik mezelf weer herpakt heb, ben ik wat gaan experimenteren in de keuken afgelopen week en daar is een lekker recept uit voortgekomen; paleo spaghetti. Vóór ons nieuwe (paleo) eetpatroon aten wij regelmatig een pastaatje, maar dat is nu natuurlijk not done. Toch is een dergelijk gerecht weleens lekker, daarom ben ik op zoek gegaan naar een goede vervanger én heb deze gevonden! Het is spaghetti gemaakt van verse courgette. Met een juliennesnijder (een soort dunschiller maar dan een die reepjes snijd van je product, voor een paar euro te koop bij een kookshop) kun je daar heel mooi “spaghetti”sliertjes van snijden die je vervolgens even kort aanbakt in wat cocosolie en klaar is kees (tenminste als je de saus al klaar hebt, maar dat komt zo), subliem!! Eigenlijk nog veel lekkerder dan authentieke spaghetti. Ik ben dus om en heb weer helemaal zin gekregen in mijn paleo avontuur, niet dat ik er echt tegenaan zat te hikken hoor, maar als bourgondier is het voor je gevoel soms even moeilijk omschakelen. Eigenlijk is dat dus schijn, want hoe meer ik me verdiep in deze nieuwe manier van eten hoe lekkerder ik soms eet. Het vergt alleen wat meer creativiteit.

Om jullie ook mee te laten genieten, geef ik hierbij mijn recept prijs, ik hoop dat jullie er net zo van genieten als ik gedaan heb (en nog vaak zal gaan doen). Dit recept is gelijk voor een redelijke hoeveelheid, wij met zijn drieën eten hier zo’n 3 à 4x van. Ik maak sauzen en gehakballen vaak in grote hoeveelheden, die kunnen beide namelijk heel goed ingevroren worden zonder dat de kwaliteit bij het ontdooien echt achteruit gaat. Dan heb je op een drukke doordeweekse dag in 5 minuten een super maaltijd op tafel staan.


Courgettespaghetti

Voor de saus
500ml (grof) gezeefde tomaten
500 ml kippebouillon
1 ui, gesnipperd
4-5 worteltjes, in blokjes gesneden
1 knolvenkel, in stukjes gesneden
1 stronk bleekselderij, in stukjes gesneden
1 tl gemalen korianderzaad
1/2 tl kurkuma
1/2 tl versgemalen zwarte peper
stukje foelie
klont rauwe boter of ca 2 el. cocosolie

voor de balletjes
1 kg rundgehakt
70 gr gemalen amandelen
2 eieren
1 tl marjolein
1 tl. gemalen korianderzaad
1/2 tl zout

Voor de spaghetti
courgette (ca. een halve tot hele courgette per persoon), julienne gesneden

Begin met de saus, dit gaat je een uurtje tijd kosten, maar -zoals ik boven al schreef- als je gelijk een grote hoeveelheid saus maakt dan heb je daar volgende keer je voordeel van. Fruit de ui in de boter tot deze caramel begint te kleuren, voeg vervolgens een voor een de overige groenten toe en fruit nog een aantal minuten door. Voeg de kruiden/specerijen toe en blus af met de bouillon, voeg vervolgens de gezeefde tomaten toe en breng al roerend aan de kook. Draai dan het vuur laag en laat het drie kwartier tot een uurtje zachtjes pruttelen, wel af en toe even roeren. Hoe langer en hoe rustiger je het laat sudderen hoe lekkerder zulke sauzen worden, add a little love.

Terwijl de saus pruttelt maak je de balletjes. Kneed daarvoor twee eieren door het gehakt, doe de amandelen en de marjolein, korianderzaad en het zout erbij en kneed nog even goed door. De hoeveelheden voor het zout zijn natuurlijk afhankelijk van je eigen smaak, ik probeer wat rustiger aan te doen met zout dus gebruik het matig (geldt ook voor de saus). Draai er balletjes van. Tip: ik doe altijd latex wegwerphandschoenen aan bij het draaien van grote hoeveelheden balletjes, dat gaat sneller, je krijgt er mooiere balletjes van en je handen worden niet zo plakkerig. Bak de balletjes in een eetlepel boter of ghee tot gaar.

Voor de spaghetti geldt, even wat olie verhitten in een koekenpan en de slierten courgette daarin een minuut of twee/drie bakken. Schep op een bord en doe daar een (of meer) scheppen saus op en wat ballen. Enjoy.

Als je de saus en ballen invriest hoef je dus de volgende keer alleen maar  een paar courgettes op te bakken en te serveren met opgewarmde saus en ballen.

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

3 thoughts on “Paleo spaghetti

  1. Hi Leonie,
    Het water loopt me in de mond… ga dit morgen maken. Fijn blog heb je!
    Groet,
    BELLA

  2. Pingback: PaLEO spaghetti 2.0 | Leo goes Paleo

Geef een reactie

