Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

One week’s food

1 reactie

Inmiddels ben ik een aantal weken bezig met mijn transformatie naar een paleo eetpatroon en ik kan niet anders zeggen “het valt me zwaar”. Het is een dagelijkse struggle om in onze huidige maatschappij niet toe te geven aan alle niet-paleo voedingsmiddelen. Begrijp me niet verkeerd, ik had niet het idee dat het een omega-3 verrijkt eitje zou worden maar ik sta soms wel versteld van mijn eigen destructieve gedrag en gedachten. “Ja joh, die chocomel kan je best nemen, je hebt de hele dag” (let wel het is half elf ’s ochtends) “al gezond gegeten” (ahuh). Gelukkig ben ik wel heel goed in mijzelf herpakken (dat doe ik de laatste weken dan ook zo’n 4x per dag, maar dat terzijde, alle begin is moeilijk toch), dat dan weer wel!

Daarom ben ik afgelopen weekend met hubbie en poppie (koosnaampje voor ons dochtertje) even boodschappen gaan doen zodat er genoeg in huis is om niet in de verleiding te komen iets ongezonds te gaan kopen of eten. Geïnspireerd op het boek Hungry Planet van Peter Menzel en Faith D’Aluisio heb ik een foto gemaakt van onze boodschappen/cq “one week’s food in August”.

Niet alles paste op de foto dus heb ik hieronder even een lijstje gemaakt met onze boodschappen voor deze week:

1 tros druiven, 5 appels, 500gr wilde perzikken, 500gr pruimen, 2 avocados, 3 courgettes, 2kg bananen, 2kg sinaasappelen, 1kg mandarijnen, 700gr aardbeien, 300gr blauwe bessen, 150gr frambozen, 3 galia meloenen, 5 nectarines, 2 spitskolen, 2 stronken paksoi, 600gr spinazie, 150 gr taugé, 1 knolvenkel, 400 haricot verts, 300gr champignons, 1 bos wortelen, 1 stronks bleekselderij, 2 stronken broccoli, 1 komkommer, 400gr gemengde slablaadjes, 1kg bataat, ca. 1kg geroosterde noten, 1 reep 80% chocolade, 1kg zalm, 1kg grasgevoed rundgehakt, 12 omega-3 eieren, 400gr tartaar, 400gr varkenshaas, 350gr kipdijfilet, 1l cocosmelk, 3l cocos water, 250gr rauwe boter, cocosolie.

Dat is ongeveer wat wij (mijn man, ik en dochter van 1) gezamelijk eten in een week momenteel (poppie drinkt ook nog 2x per dag melk). Daarnaast hadden we nog een ananas liggen (inmiddels op) en heb ik nog geen goede vervanging gevonden voor mijn bouilonblokjes (daar zit namelijk ook suiker en tarwe in). Inmiddels zijn we al een paar dagen verder en de noten zijn al bijna op, dus ik denk dat we op 1,5kg noten in de week gaan uitkomen. Hubbie en ik eten ’s ochtends meestal als ontbijt banaan (ik 1, manlief 2) en noten (ik zo’n 30 a 40gr, manlief 50-60 gr). Later op de dag snackt mijn man vaak nog een handje noten (hij heeft grote handen), dus die noten gaan wel hard. Ik heb zelf het gevoel dat het nog te weinig is :-o, maar de tijd zal het uitwijzen.

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

One thought on “One week’s food

  1. ziet er heel lekker en aantrekkelijk uit! Ik denk ik zal mijn voedingspatroon ook een beetje aan dit mooie voorbeeld aanpassen….

Geef een reactie

