Leo goes Paleo

…een ode aan echt eten

Kabeljauw met een korstje

5 reacties

Naar aanleiding van de vraag van Rob op Wesley’s eetschema realiseerde ik me dat ik nog geen visrecepten heb geplaatst op mijn blog. Vis is juist harstikke gezond, Remko Kuipers heeft er in 2012 op het Ancestral Health Symposium zelfs een lezing over gegeven waarin hij aangaf dat onze voeding van oorsprong gemiddeld genomen voor eenderde heeft bestaan uit zeedieren (schaal- en schelpdieren, vis). Dit in tegenstelling wat vaak gedacht wordt over de jager-verzamelaar; dat er voornamelijk vlees werd gegeten.

Vis eet ik eerlijk gezegd het liefst zo puur mogelijk, dat is ook de reden dat ik er nog geen recepten over hebt geplaatst. Bij mij thuis wordt het visje gebakken en krijgt het hooguit wat zout, peper en citroensap. Ook bak ik vis het liefst zo kort mogelijk, droge (te lang doorgebakken) vis krijg ik echt niet weg. Om toch eens iets anders te proberen en een aantrekkelijk recept te presenteren ben ik de keuken in gedoken om vis met een korstje te maken. Deze is zo goed gelukt dat het een blijvertje wordt :-).

Verder wil ik me nog even verontschuldigen dat ik weinig recepten post de laatste tijd, ik ben achter de schermen heel druk bezig met een nieuwe site (leogoespaleo.nl) en andere activiteiten rondom Leo goes Paleo. Recepten bedenken en testen kost veel tijd vandaar dat dat er tijdelijk even een beetje bij inschiet.

Leo goes Paleo Kabbeljauw

Kabeljauw met een korstje

2 a 3 personen

500 gr kabeljauw

30 gr pijnboompitten
1/2 el kokosmeel
2 tenen knoflook
rasp en sap van 1 kleine citroen
1 el tijm, fijngehakt
1 el rozemarijn, fijngehakt
1 el salie, fijngehakt
1 el bieslook, fijngehakt
1 tl zout
zwarte peper

3 el olijfolie

500 gr cherrytomaatjes
2 el olijfolie
nog wat bieslook ter garnering

Verwarm de oven voor op 200C.

Maal de pijnboompitten fijn in een vijzel (is zo gebeurd), vervolgens de knoflook in de vijzel fijnmalen met het zout.

Voeg aan de gemalen pijnboompitten en knoflook de olijfolie, rasp en sap van de citroen, het zout, zwarte peper, de verse gehakte kruiden en het kokosmeel toe. Roer tot een glad mengsel.

Vet een ovenschaal en leg de vis erin. Bestrijk de kabeljauw met het notenmengsel.

Prik de tomaatjes in en leg ze rond de kabeljauw in de ovenschaal. Giet nog een scheutje (1 a 2 eetlepels) olie over de vis en de tomaatjes. Bak de vis 18-20 minuten in de oven en vervolgens nog 3 minuten onder de gril (voor een mooi bruin korstje).

Garneer met wat verse bieslook en eet er bijvoorbeeld gegrilde groenten en een salade bij.

PS: de recepten op mijn blog zijn mijn eigen creaties, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Ik schrijf dit er even bij omdat er onduidelijkheid over bestond. 🙂

Auteur: Leonie Verheul

Hi, my name is Leonie, I am a working mom living in the Netherlands. Proud owner of BRNDSTF.nl. I am passionate about everything considering health, food and writing. Visit me also at my (Dutch) blog LeogoesPaleo.nl.

5 thoughts on “Kabeljauw met een korstje

  1. Ziet er heerlijk uit 🙂 Ik denk dat ik deze maar op het weekmenu van deze week plaats!

  2. Pingback: Paleo Weekmenu (week 21) | Paleo+

  3. Ga het snel uitproberen lijkt me heerlijk

  4. Pingback: Paleo Weekmenu (week 21) - Paleo.be

Plaats een reactie